Gruppeafbryder uden afbryder?

Hej!

Nyt medlem her...

Jeg står og skal lave udsug i en kælder ved tilfælde af brand. Da reglerne tilskriver at det ikke må køre på en tavle i kælderen, er både kabler til udsug og afbryder trukket til tavle i stuen.

Her skal det dog ikke være muligt for beboer selv at slukke for gruppen.
Hvad findes der af muligheder?

På forhånd tak! :)

/Rookien
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Opklaringsspørgsmål: Er det en afbryder for ventilation du laver eller er det en røglem (udsugning af røg) du laver?

Du skriver at du har en afbryder til/i/ved tavle? hvilken?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svar!

Det er en almindelig 1 polet afbryder, jeg har lavet i en indkapslet dåse, ved hovedindgangen i stuen. Så brandmanden kan tænde for ventilationen/udsuget i kælderen, ved brand i kælderen. Alle kabler er brandsikret og trukket gennem kælderen og mødes så i en tavle i stuen. 
Så du mangler tilslutningen i tavlen sådan som jeg forstår det nu. Jeg ved ikke hvad man gør. En automatsikring skal jo kunne slå fra og må vel ikke fikseres slået til.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej præcis.
Det hele er en lidt mærkelig situation, da det jo er en del af erhverv, men så bliver koblet på en privat boligtavle. Der er selvfølgelig kun forbrug ved brand, men vil jo stadig køre på boligejerens måler...Men det var lidt et sidespor.

Måske sådan en fætter her vil gøre tricket
Den vil jo stadig sidde inde i en privatbolig, hvor ejeren måske vil mene det er deres ejendom, hvis du kan følge mig.

Lige under tavlen er der direkte adgang til kælderen, hvorfor det klart har været nemmest at trække kabler den vej, fremfor at skulle lave en lille tavle i gangen uden for boligen eller lignende... 
Dunderkarl skrev den 12-09-2019 11:48:25

Nej præcis.
Det hele er en lidt mærkelig situation, da det jo er en del af erhverv, men så bliver koblet på en privat boligtavle. Der er selvfølgelig kun forbrug ved brand, men vil jo stadig køre på boligejerens måler...Men det var lidt et sidespor.

Måske sådan en fætter her vil gøre tricket

 Er den ikke kun til at holde den slukket? som sagt må den jo ikke holdes tændt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Dunderkarl skrev den 12-09-2019 12:38:06

Den vil jo stadig sidde inde i en privatbolig, hvor ejeren måske vil mene det er deres ejendom, hvis du kan følge mig.

Lige under tavlen er der direkte adgang til kælderen, hvorfor det klart har været nemmest at trække kabler den vej, fremfor at skulle lave en lille tavle i gangen uden for boligen eller lignende...

 Det kan jeg ikke helt følge - om der er hængelås eller aflåst kasse må vel komme ud på et - Du må vel også have en form for rettighed til at tage deres strøm?

Det kunne fx være noget i denne stil - lukket med en plumbe:
https://www.tme.eu/dk/en/details/pw-c.2013/modular-aparatus-enclosures/pawbol/c-2013/

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Det er nemlig til præcis det modsatte, hvilket jeg undrer mig en del over.
Det er brandmajorens besked, at den skal sidde der og ikke kunne slukkes.

Tror jeg er nød til liiiiige at følge op på lovgivningen her

Det billede du viser klokken 1148 er en gruppeafbryder der kan aflåses i SLUKKET stilling, og det er jo ikke det der er brug for.
Det kan jo klares med et sikrings element uden afbryder. Men helt idiot sikker er det jo heller ikke. Man kan jo bare skrue sikringen ud. En automatsikring kan ikke låses i INDE stilling. Så kan den jo ikke slå fra. Så løsningen må være en kappe hen over på tavlen, eller som speddy viser i en boks for sig selv.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis