Indstilling af ældre gasfyr

Hej.
Jeg har lejet et hus med naturgas, og har brug for hjælp til indstilling af gasfyret.
Hvordan skal de forskellige ure/knapper stå?

Marianne
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der problemer med fyret eller hvad vil du gerne ændre på?

Knappen til venstre er varmekredsen (hvor varmt vandet skal være i radiatorerne) og den til højre er temperaturen i varmtvandsbeholderen.

Mvh. AllanE
Der er ikke som sådan problemer, men det er ukendt land for mig, og jeg vil gerne indstille den korrekt, specielt på den der tilfører varme, og sådan at jeg får mest udnytte af naturgassen 😉
Tallet i displayet, hvad fortæller det? 

Marianne
Tallet i displayet viser temperature i kedlen, dvs. ikke i varmtvandsbeholderen eller i varmekredsen (=ud til radiator). Så tallet vil svinge en del, når fyret tænder og slukker for brænderen.

Hvis du ikke oplever problemer, synes jeg, at du skal lade dreje-kontakterne stå. Jeg kan se, at der er blevet markeret med tusch på kontakterne. Det gjorde en service-mand engang på mit gamle fyr også (samme model), da han mente at de stod som det skulle.

Mvh. AllanE
Du skal have den samme temperatur på det varme vand i bruser ( knap til højre ) hele året. Så den skal stå som du nu ønsker vandets temperatur. Over 53-54 grader for at undgå risiko for  legionelles bakterier i badevand. Det skal også være så du kan vaske op direkte med det varme vand, så du ikke behøver at koge vand ekstra for at få det tilfredsstillende varmt.
Radiator vandets temperatur ( knap til venstre ) kan sænkes lidt om sommeren, og hæves igen om efteråret så dine radiatorer kan afgive nok varme. Det kan give en mindre besparelse men det er ikke væsentlig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak, jeg lader dem stå som de er.
Det varme vand er rigelig varmt (tror jeg) 😉 den anden har jeg haft helt lukket for, men nu er den tid jo forbi.
Er det godt eller skidt jo mindre de er skuet op? 

Marianne
Annonce
Ved at lavere temperatur på radiatorer om sommeren kan du spare lidt som jeg skrev.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Åh ja selvfølgelig 😃

Tak for hjælpen til jer begge 👌

Marianne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis