Grønne samlinger og fittings efter 1 år

Hej alle,

Kunne godt ønske mig nogle inputs til hvad årsagen til følgende grønne samlinger og fittings er. Vi har fået skiftet gamle brugsvand og varme rør til PEX r-i-r. Varmeanlægget er et lukket 2 strengs fjernvarmesystem. Jeg har fyldt vand i anlægget nogle gange henover vinterhalvåret.

Knap 1 år senere skift til PEX, 'vokser der grønt' udfra diverse fittings og samlinger. Her er nogle billeder:

Brugsvand:
Brugsvand:
Varmtvand (til radiator)
Varmtvand (til radiator) - er mere end 1 år gammel, nok knap 2 år gammel
1 af varmvands samlingerne er misfarvet blå?!

PEX rørene er med iltspære. 22 mm til frem og tilbageløb. 15mm for brugsvand til varmt brugsvand. Kan ikke huske størrelse på 'koldt' brugsvand.

Det er næsten samtlige samlinger og fittings for varmtvand til radiator, som er berørt af tærringen i mindre eller større grad. Det er ikke kun overfladisk misfarvning, hvor årsagen kunne have været kondensvand på fittings.

Har både hørt, at årsagen kan være forkerte fittings, som ikke passer til PEX. Noget med løse bøsninger, som giver sig en smule, hvilket lækker lidt vand, som kan med tiden tære fittings. Nogen mener, at det PEX rørene som er årsagen, hvilket jeg har svært ved at kunne forstå, pga. 1. PEX er plastik 2. PEX er med iltspærre.

Nogen bud på, hvad årsagen kan være?

Tak!
Mvh. Ramo

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er utætheder der er årsag til misfarvningerne. Om det er forkerte fittings der er årsagen kan jeg ikke sige. Er det de rigtige fittings, skal der måske blot efterspændes. De fittings jeg bruger er specielt til pex, med indvendig støbt støttebøsning til pex-røret.

Søren O
Det er forhåbentligt ikke noget du selv har lavet??  Så tag fat i VVS'eren og bed ham (forlang) om at lave det hele om!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Nej, det er ikke noget jeg selv har lavet. Det er en længere kedelig historie med VVS'eren som lavet ændringerne på installationen. Har fundet nogle andre VVS'er muligvis vil overtage opgaven.

På nuværende tidspunkt, forsøger jeg at forstå mulige årsag til de farvninger. Hvis årsagen blot er, at samlingerne ikke er spændt nok, som både Søren og S. Fabrin giver udtryk for, kan man starte med at stramme dem.
Den VVS´er skulle have en gang buksevand.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Ja, han burde så!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis