Korrespondance om til lysdæmper til Led

Hej. Jeg har læser diverse indlæg om dette emne, men kan ikke lige finde noget der ligner mit.   Så jeg har en opgang hvor man kan tænde lys på afbryder ved dør ( første 2 billeder) på 1sal ( 3 billede) og i entre ( 4 billede). Det jeg har gjort er, skiftet afbryder på 1sal og i entre til ny model hvor der kan sættes fjeder til kip tænding.  Købt en lysdæmper LK fuga 506da219 til led og korrespondance (5 Billede) som skal sidde ved dør, i stedet for krydsningsafbryder, tror jeg den heder.   Men hvordan skal det så forbindes ?  Det er der. Mine evner stopper.  Håber nogen kan hjælpe.  Billederækkefølgen er nok lidt rodet men måske kan det forstås alligevel...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Først det formelle. Det er indgreb i den faste installation, og derfor elektriker arbejde. (autorisation) Så er det på plads,
Der er brugt kabler i din installation, så det ser ud som om der skiftes farve oppe i lampesteder. Så jeg kan kun give dig en principiel vejledning. Desværre ikke en "den lednings farve til den klemme vejledning " Når jeg skriver fast fase er det oftest brun men det gælder vist ikke i den ene korrespondance.
Først skal du have fundet den faste fase hvor dæmper skal sidde. Den skal i klemmen mrk. L
Afmonter ledninger i begge de andre afbrydere så du sikrer dig at der ikke kommer strøm derfra under måling. Når jeg senere skriver grå eller sort så kan farver godt være ombyttet.
Så skal der om monteres i lampested / lampesteder, så der går en ledning ( f.eks. grå fra dæmper (klemme mrk. med bølgelinje og pil) op til og kun til alle lampesteder som tænd ledning. Er der lampeudtag så bruges M1
Nu skulle det virke fra dæmper alene.
Begge de andre afbrydere skal nu virke som 1 polet impuls ( det er der fjeder kommer ind i billedet )
Fast fase på klemme mrk. pil ind i begge 1 polet impuls, og ledning ( f,eks, sort ) fra en klemme mrk. pil ud om monteres / samles i lampesteder så den / de går i dæmper klemme mrk. pil ind.
Du kan afprøve en ad gangen om du kan tænde og slukke ved at kippe med afbryder, altså komme med en impuls. Ingen af de 2 impuls givere må stå i stilling tændt så virker den anden ikke.
Når det virker skrues afbrydere fast så impuls kommer ved tryk nedad på tangent, og fjeder sættes fast under låget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej ev.   Tak for hurtig respons,   min tanke var at lysdæmper skulle sidde der hvor krydsningsafbryder sad, men det kan man ikke har jeg fået af vide .  Så nu tænker jeg at den skal sidde i steder for en af de andre korrespodance afbryderer, der er også lidt færre ledninger, så må kryds-afbryder laves om til kip tændning med en fjeder. 
At den ikke kan sidde på krydsnings afbryders plads er noget sludder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
hmm har nu prøvet at sætte den i en af afbryderne den med 2 hvide som jeg er næsten sikker på er fase og en orange .   lyset blinker bare og virker ikke som det skal , har byttet om på de andre kabler   og sat fjeder i den anden og i kryds.afb.  hmm   måske skal der nok bare en elektrikker ind over  
Som jeg skrev skal der monteres om oppe i lampesteder for at det kan komme til at virke. Så der skal en elektriker ind over det har du nok ret i. Han kan gennemskue og måler hvor faser kommer m.m

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Jeg havde et setup som jeg tror ligner dit. Tre kontakter med korrespondance mellem. Jeg købte en touch 250 og to impuls givere til lysdæmpning. Fik det vist til at virke men tog det fra da ikea lamperne i loftet summede for meget.
mener jeg har en post om det her med billeder. Søg.
Den orange ledning i mit hus gik til lampen. Fasen ind, fandt jeg ved at måle og vippe kontakter. Når du har fase ind og lampe ud, så tegn det ind i den tegning fra min post, så er det vist til at lure. Du skal dog have to impuls givere. Sig til hvis du vil købe for jeg skal ikke bruge dem jeg har..

 

HEj Tak for jeres venlig deltagelse ...men efter elektrikker var på besøg og han fik lamperne til at blinke lige som jeg selv fik dem til .  Så kiggede vi på de kasser lamperne kom i og de kan så ikke dæmpes . øv  
Næste skridt bliver at sætte solfilm på så de ikke er helt så skarpe.

Moralen er jo så , CHECK om de lamper du køber kan dæmpes hvis det er det det skal kunne. *SS*
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis