Hvordan laver man en murstens bue?

Hej.

Jeg står overfor en opgave hvortil jeg skal lave en murstens bue i hvide mursten. Er her en venlig sjæl som kunne komme med et par tips og gode råd til, hvordan man går i gang? Der skal laves en murstens bue i en forhåndværende dør åbning hvor døren er fjernet imellem et køkken og en stue i hvide mursten. Døråbningen/"hullet" skal dog laves bredere men KUN i hvide mursten. Huset er i mursten.

Mvh.

Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■
Hej. Jeg står overfor en opgave hvortil jeg skal... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du laver buen helt fra gulvet og op så bliver det noget stort. For at gå igennem skal du jo mindst op i 2 m højde, og derfor vil en halvbue jo have en radius på 2 meter. Dermed kommer det til at blive 4 m i bunden, og du kan kun gå igennem midt på. Det vil blive en mærkelig konstruktion.
Hvis du derimod murer lodret op i sider med dine sten på tværs så skal du mure den lodrette del først, og så først derefter køre med skabelon. ( den sidste opskrift er præcis som vi har imellem 2 stuer.) Her er vægge pudset med kanten står i røde sten.
Og ja du bliver nødt til at lave 2 plader der skrues sammen med et par brædder eller reglar på kant så skabelon bliver 10-12 cm bred.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmand: Min tanke var jo netop, at starte med to lige mursten's "søjler" og derpå lægge en skabelon hvorpå de buede mursten så skal bygges op på/udfra. Min foreløbige "skabelon" er lavet så buen kommer til at være på ca. 110 cm, men har dog tænkt at lave en ny på 120 cm. - altså - KUN i selve buen. 

Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■
skabelon skal have samme bredde som døråbning ellers kommer kanten ikke til at forløbe som en fortsættelse af dine "søjler" Hvis du har bræt til at holde afstand imellem dine 2 skabelon sider, så lad de 2 brætter der er i siderne nå ned til gulvet så det støtter på noget fast. Du læsser jo noget vægt op på det. Med så forholdsvis lille døråbning behøver din bue ikke at få mere end 10-12 cm i pilhøjde. Altså det lodrette mål fra starten i sider til højde midtpå.
Overgangen fra de lodrette søjler og til buen bliver jo noget skarp. Så du kan med fordel lave en murstens kile i hver side, så kan du nogenlunde holde samme fugebredde.
Lykkes det ikke at lave en kile i hele stenens bredde, så gør det ikke noget at det kommer som 2 forskellige stumper på hver side af muren. Det ses ikke.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis