Hvordan laver man en murstens bue?

Hej.

Jeg står overfor en opgave hvortil jeg skal lave en murstens bue i hvide mursten. Er her en venlig sjæl som kunne komme med et par tips og gode råd til, hvordan man går i gang? Der skal laves en murstens bue i en forhåndværende dør åbning hvor døren er fjernet imellem et køkken og en stue i hvide mursten. Døråbningen/"hullet" skal dog laves bredere men KUN i hvide mursten. Huset er i mursten.

Mvh.

Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at oprette spørgsmålet i kategorien "lav-hus" der er formentligt flere der læser dit indlæg der.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du bygger en skabelon i buens indvendige diameter som er bred nok til at den kan sættes op i døråbningen og bære stenene. På forhånd har du målt ud hvor mange sten der skal bruges, og lavet en "tør" opstilling.
Så starter du at mure fra begge sider og ind mod midten.
Men men men, normalt skal buen ligge af på siderne, ellers kan den muligvis ikke bære.
Prøv at søge på "Bonderøven" hos DR, han har flere gange muret buer.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik:

Jeg har netop søgt på DR men syntes ikke lige at - jeg kunne finde det. Har du et evt. link?

Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■
Christian: Ok, jeg vil prøve det osse så. Tak :-)

Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■
Jeg ved han lavede det i en udsendelse hvor han var i Frankrig og hjælpe sin nabo med at bygge... og mener også han lavede en bue da han lavede kalkovn, men jeg har ikke tænkt mig at se alle hans programmer igennem, det må du selv bruge tid på  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Ok, men mange tak for tippet. :-D

Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■
Den youtube video der er link til længere oppe er som det skal laves principielt. Du kan dog godt lave anden form for mursten skifter. Den nederste kan ligge på tværs i døren med en hel mursten længde, så bliver buen lidt tykkere end selve muren. De halve sten han lægger over buen er heller ikke et must. De vandrette kan godt løbe ind direkte over buen.
Læg mærke til at han mærker op med blyant på skabelon hvor de enkelte sten skal nå til. Hvis du ikke følger det så kan du ende med at der ikke er plads til den sidste sten eller at de sidste fuger skal være meget brede.
Buen kan først holde rigtig når der er muren hen over den.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Stenene skal stå i kileform hvis de skal bære vægt oven fra , hvis det er ren pynt så er det ligegyldigt

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Stenene behøver ikke at være kileformede, det er ok med firkantede sten men så bliver fuger naturligvis kileformede. Og det er det allermest almindelige. Det der betyder mest for bæreevnen er styrken af de tilstødende murvinger.
Man skal forestille sig at den bue man danner jo er længere en den lige linje over en åbning. Så for at buen skal styrte sammen skal muren skubbes ud i siderne, ellers er der ikke plads til at buen kan give sig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Elmand: Min tanke er at murstene skal ligge på tværs og ikke som han lavede det på den tube video, på langs ad muren, hvis du forstår mig? Det burde ende udi at murstene i mit projekt skal danne en form for kant hele vejen rundt i buen, fra gulv opover åbningen og helt ned til gulvet igen på den anden side. Det er nogle hvide mursten der skal sættes op. Men jeg tænker så, om det er fint nok med bare een plae som skabelon eller skal den så laves "dobbelt for at kunne holde stenene oppe/på plads? Eller er det bare nok med een plade/skabelon?

Mvh.

Spooky.M
--------------------------------------------------------------------------
■- Hvis det er nemt at lave, så få dog andre til det -■
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis