230 eller 400V?

Hej
Med sådan en typeplade her, kan maskinen så både køre på 400V og 230V? Der er nemlig ikke kommet 400V frem endnu til værkstedet.

Hvis 230V, hvor meget nedgang i effekt må man forvente?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din motor er beregnet til at kunne køre på 3 faser, enten koblet i trekant 3 X230V eller koblet i stjerne 3X400V. Du kan koble den i trekant og forbinde en kondensator til den, så du kan køre enfaset. Du får en nedgang i effekten, jeg husker ikke lige hvor meget.

fase
Hvis du boede i Norge skulle den monteres som  3 faset 230v Men det har vi kun i DK hvis du køber en frekvensregulering 230 V
Så enten en passende kondensator eller frekvensregulering foran den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Også tak til dig Erik
Hvad er effekttabet ved brug af kondensator ( træskomål)

Og (off topic) hvad gør de norske faser anderledes - er de ikke forskudt så der opstår 400V imellem dem?

Du vil få mere trækkraft med en frekvensomformer, der laver 1 x 230 volt om til 3x 230 volt, så får du også mulighed for at hastighedsregulere din motor, samt blød opstart/stop.

I Norge køre de med 3 x 230 volt, hvor vi i DK køre med 3X400 volt, så ingen forskel, hvis ellers motoren er koblet til det...

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
De norske net ( og andre steder i verden ) er anderledes på den måde at der ikke er nogen nulleder med rundt. Altså kun 3 faser. De ligger så med de 230 v imellem hver af dem. Så skal man have en lampe til at lyse så bruges 2 faser.
Her i DK og i de fleste lande har man 4 ledere hvor vi har 400 V imellem hver af de 3 og så 230 v til nulleder fra hver af de samme 3.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok, men hvad gør at der er 230 mellem to Norske faser og 400 mellem to Danske? Er faserne forskudt anderledes
Nej i et trefase system er faserne forskudt 120°. Grunden kan være den måde transformeren er koblet på og at sekundærspændingen er 220v mellem to faser.

fase
Tak for indsatsen, men basisforståelsen kan ikke helt følge med, så jeg tænker at det er svar nok - ellære var ikke en del af biologistudiet :-)
Det var mest af nysgerrighed og ikke så vigtigt - men forklarer hvorfor jeg ikke for år tilbage kunne finde en nulleder da jeg skulle skille en stikkontakt på Island
Man kan vel ikke altid svare på HVORFOR, for hvorfor kører biler oftest på 12 v det kunne lige så godt være 14 eller 16. Og hvorfor er der i computer 5 v og 12 v f.eks. Der er nogen der har bestemt det en gang og så er det blevet standard.
Men med vores elnet er der lidt forklarings mulighed. Her i DK har vi nulleder, og det kræver at der etableres en ret kraftig jordforbindelse ved udgangs punktet, nemlig den transformator der står i dit område / nabolag
Hvor der er meget fjeld er det svært at etablere sådan en jordforbindelse, derfor kører man i Norge på den måde uden denne nulleder.
Jeg har set i Paraguay og Brasilien at man kører 1 leder luftledning ud til hver husstand. hvor det ender i 1 horn på en transformator, Så den anden horn / leder går i jorden med jordspyd, kobberplade og eventuel kobber pulver ned i jorden omkring det system.
Nu er vi vist kommet langt væk fra emnet, men det interesserer dig vist.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis