Blænde terrassedør - jeg er helt grøn

Hej LDS,

Håber der er en dygtig person her inde, da jeg ikke rigtig kan google mig til det.

Jeg skal fjerne en terrassedør, da væggen skal bruges til nyt køkken.

Nu har jeg aldrig prøvet det før og var det en dør inde i huset, så havde jeg bare kastet mig ud i det med gips - men er jeg bange for fugt.

Er der en som kan klare en hurtig/kort 1-2-3 guide med materiale valg.

Kan jeg arbejde i gips?
Skal jeg bruge en ramme i træ eller metal?
Dampspærre skal kun side på inderside efter isolering?

Til info vil ydervæg til sidst blive monteret med træ, da resten af væggen er det - hus er af sten.

Normalt have jeg nok booket en håndværker, men vi har ikke fundet en som kunne, da vi samtidig er tidspresset.

Håber på en kan hjælpe med en lille guide.

MVH
Johnny
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Læg lige 3 gode billeder ind...

Venlig hilsen
Knud
Afmonter dør, gerikter og hængsler. Skær så meget af fodtrin udv og indv, at det flugter karm. Skru vandrette lægter/reglar pr 40 cm hele vejen ned i hullet. De skal flugte udv så der er plads til en bane vindpap og lister udenpå til montage af udv beklædning. Monter vindpap og isoler indefra med Sundolit plader i en tykkelse, der er plads til. Monter dampspærre indv., nu skruer du lister på eller en plade krydsfiner, til der er plads til en gipsplade, der skal ligge plan med væggen. Monter gips. Udv folder du et stykke murpap op ad dørhuller og ud under udv beklædning. Når du har slået beklædning på, skærer su overflødig pap væk.

 

Ja, sådan som uldal skriver, og du laver det indvendige først, så køkkenfolkene har fri bane. Det udvendige skal først være færdigt til næste sommer :)
Og spørg bare igen, helst med billeder.

Venlig hilsen
Knud
Lille tillæg: de vandrette reglar kunne du placere, så der er to der passer i vinduesstørrelse, som eksisterende vinduer. Formål: hvis I engang gerne vil have mere lys ind, er det en smal sag at save ud.

 

Takker for jeres svar, det er til meget stor hjælp.

Tak
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis