Hjælp til montering af lysdæmper

Hejsa,
Jeg har brug for nogle skarpe hjerner som lige kan hjælpe mig her, da ledninger ikke er min stærke side.

Situationen er den, at jeg har en dobbelt-kontakt i væggen, hvor den nederste er en stikkontakt med afbryder. Den øverste er en afbryder til loftlyset.
Kontakten ser således ud:

Jeg ønsker at skifte den øverste kontakt ud med en skydelysdæmper (LK Fuga) jeg har købt:

Jeg må dog indrømme, at jeg er lidt på herrens mark når jeg kigger på opsætningen af ledningerne inde bagved. Som sagt, så er jeg ikke så god til ledninger, men det ser ud til at den nederste stikkontakt luser op til den øverste afbryder (som jeg ønsker skal være en lysdæmper), og derefter tilbage ind i væggen?
Eller hvordan?

Jeg har forsøgt at montere lysdæmperen på præcis samme måde, som afbryderen sad (dvs. den sorte ledning monteret i stikket helt til venstre, og de to brune helt til højre).

Dette fungerede dog ikke. Der var intet lys i pæren når jeg forsøgte at tænde/slukke/justere lysdæmperen.

Hvad skal jeg gøre, for at montere lysdæmperen korrekt? HJÆLP! :-)

På forhånd tusind tusind tak

OPRINDELIG KONTAKT:

MONTERING AF LYSDÆMPER:

OPRINDELIG OPSÆTNING
OPRINDELIG OPSÆTNING:
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På den almindelige kontakt er de 2 bruge på samme muffe - er det tilfældet på dæmper?

 

Der er ikke korrespondance, det er almindelig 1 polet afbryder.
Begge de brune ledninger skal sammen i klemmen mærket L
Og den sorte skal i klemmen med bølgelinje og pil.
Den sidste klemme med pil nedad, kan bruges hvis lampen også skal kunne tændes fra et andet sted, men den skal du ikke bruge.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-09-2019 19:15:57

Der er ikke korrespondance, det er almindelig 1 polet afbryder.
Begge de brune ledninger skal sammen i klemmen mærket L
Og den sorte skal i klemmen med bølgelinje og pil.
Den sidste klemme med pil nedad, kan bruges hvis lampen også skal kunne tændes fra et andet sted, men den skal du ikke bruge.


Okay! Det hjalp! Nu er der i hvert fald lys i skidtet og det kan køres op og ned.

Men nu står jeg overfor en anden udfordring. Lampen som lysdæmperen er tilknyttet, har 4 pærer. Når alle 4 LED pærer er i, så kan den ikke slukke, og den virker generelt meget ustabil når man skruer op og ned   LED pærerne er justerbare.

Når jeg har en normal glødepære i (1 stk), så virker alt perfekt; kan både tænde, slukke og ændre lysstyrke
Ifølge nummeret bag på dæmper er der tale om en  LK MEK-S 300 LR Den er beregnet til glædelamper og lavvolt lys med jernkerne transformatorer. Den kan trække 20 - 300 W. Den er ikke egnet til LED pærer.
Der skal du bruge en der ligner til forveksling men den hedder LK LED-S 120 VA

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 10-09-2019 22:00:17

Ifølge nummeret bag på dæmper er der tale om en LK MEK-S 300 LR Den er beregnet til glædelamper og lavvolt lys med jernkerne transformatorer. Den kan trække 20 - 300 W. Den er ikke egnet til LED pærer.
Der skal du bruge en der ligner til forveksling men den hedder LK LED-S 120 VA

 

Hmm... det forstår jeg bare ikke.
Købte den i Silvan i forgårs, og på indpakningen står der "LED-S 120VA lysdæmper med korrespondance".

Ville det istedet virke, hvis jeg købte denne lysdæmper fra Harald Nyborg? 
https://www.harald-nyborg.dk/p5338/fuga-skydelysdaemper-led-hvid

Annonce
I meget få tilfælde er pakningen forkert, og jeg tror det er fejlen i dette tilfælde. Gav i butikken igen og sig at varerne ikke stemmer overens med det som står på pakken. Den du har der er den gamle, men pakken siger den nye til LED.
PoelseManden skrev den 11-09-2019 06:51:26

I meget få tilfælde er pakningen forkert, og jeg tror det er fejlen i dette tilfælde. Gav i butikken igen og sig at varerne ikke stemmer overens med det som står på pakken. Den du har der er den gamle, men pakken siger den nye til LED.

 

Nu spørger jeg måske dumt, men det der "LED" ikon ude til højre, på bagsiden af lysdæmperen... betyder det ikke, at den kan bruges til LED?  

Så er det nok en LED dæmper. Jeg slog bare nummeret op, og kom til den gamle LR 300 serie.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis