Begynder spørgsmål sav-type

Jeg er ikke den store handy man - så her er vist et begynder spørgsmål.

Jeg skal have savet remmen/lægten på billedet skråt ned for at "slippe af med" den rådne ende spids. Men kan jeg save det med en almindelig fukssvans eller er det mest praktisk med noget elektrisk ?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Både en fukssvans og en eldrevet sav kræver øvelse. Med en fukssvans har man tid til at være omhyggelige, hvorimod en eldrevet ofte køre med højeomdrejninger og har lettere til at save forkert.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kan gøre dig selv en tjeneste ved at først strege op hvor du vil have snittet.
Derefter begynder du for oven og laver et snit der 2-3 cm dybt, så flytter du saven rundt på de 3 andre sider og skærer en rille tilsvarende på din streg. Så forstætter du rundt ved at skære 3-4 cm dybere og hele tiden flytter saven til nye savspor rundt.
Til du til sidst er igennem.
Som sagt kræver det øvelse at skære lige med fukssvans så det ville måske være en ide at øve sig lidt på noget træ der ikke skal bruges til noget... det er surt at skære forkert på noget du skal se på de næste mange år  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Øvelse gør mester.  Har en kammerat der er rimelig handyman så da det kun er to bjælker kan han nok købes til at gøre det for en bajer :-)
Hvis du sømmer to små lister langs linien su vil save - een på hver side, har du et anlæg til saven. Sav med fukssvans eller bajonetsav med fintandet klinge. Husk at rense kanterne af med fil og sandpapir bagefter.

 

Tak for gode råd. Smart ide.  Så kan selv jeg nok skære lige :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis