Hvordan finder jeg hovedventilen til vandet?

Jeg er ikke sikker på, om dette er den rigtige gruppe, men er helt ny herinde, og kunne ikke finde en, der passede bedre.

Men til sagen! Jeg står og skal installere nyt køkkenarmatur, og skal derfor have slukket for hovedventilen/-hanen. Jeg har gået igennem en masse i vores lille gemte skab, men intet har lukket for det kolde vand.
På billedet ses en masse pile. Jeg har prøvet at lukke for alle dem med hvid pil, men ikke de grønne. Eller er der noget, jeg helt har overset? Jeg tager gerne flere billeder, om dette er nødvendigt. Håber nogen kan se, hvad der er hovedventilen her. :)

MVH

Mbendixen
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ser ud som om du har søgt din ventil til vandet på din varmeinstallation. Kan du ikke følge din vandinstallation fra dit køkkenarmatur og baglæns til hoved hanen for det kolde vand. Hvis du bor i en etageejendom kan ventilen være fælles for flere lejligheder, og så sidder ventilen måske i i fyrkælderen.

fase
Hej S. Fabrin

Under vasken går rørene ned i det uvisse (under gulvet). Jeg bor ikke i etageejendom. Ikke direkte. Det er rækkehus med en etage over mig. Jeg bor i gadeplan. Her er ingen kælder. Så om den sidder noget sted, bør den sidde i skabet, på billedet. Ellers er det et sted, som så lukker for hele området af rækkehuse.
Prøv at lukke alle de ventiler du kan også de små kugleventiler, der skal lukkes med en skruetrækker. Se om du er heldig. Prøv lige at se om der skulle sidde en kugleventil ved tilslutningen under køkkenvasken.

fase
Nu ved jeg ikke, hvad en kugleventil er. Men undervasken er der en skrue i koldtvandsrøret. Se billede. Det som stikker ud vandret er til opvaskemaskine. 
Du behøver ikke søge længere. Du har vist billedet af de to ventiler (kugleventiler), du skal bruge. sæt en skruetrækker i kærven på ventilerne (den til varmt vand har et plasthåndtag) og drej dem en kvart omgang, så kærven står på tværs. Så er der lukket for vandet. Og lige til sidst skruetrækker og kærv skal passe sammen, ellers går det ud over ventilen.

fase
Det var korrekt. Det stoppede vandet at skrue den en kvart omgang. :D Tak for det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis