Opvarming af lille skurvogn

Hej.
Jeg bor i kollektiv og overnatter af og til i en lille skurvogn/campingvogn, der står i haven. Det er mere eller mindre bare et værelse på hjul uden køkken og toilet, osv., da den også kun er 10 kvm.
Jeg vil høre om I har nogle gode tips til at holde vognen varm samt en måde til at opvarme den på. Den har en direkte udgang til udenfor på 5 cm i diameter, der måske kunne være et problem for isoleringen. Og så har den et slags rist-vindue i loftet, der heller ikke bidrager til en god isolering.. Men vognen er monteret med termodør og vindue.
Jeg har selvfølgelig overvejet en alm. elradiator, men den er dyr i drift. Derudover havde jeg tænkt at investere i noget a la en SIKU-ventilator. Har I ellers nogle andre bud?
Alle tips, erfaringer og råd modtages med kyshånd!
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
altså du skal jo have lukket af ud til vejr og vind.
Skal det ikke ligne en million, så kan lidt vandfastkrydsfiner og en tot isolering da lukke det hul. Den udvendige plade ville jeg fuge hele vejen rundt, undtagen i bunden.
Fug den evt. på selv pladen inden du skruer den på, og derefter en stribe på toppen.
Skal det være endnu bedre finder du et stykke blik og laver drypkant af.
Risten i toppen kan du ladevære åben, hvis det ikke er et kæmpe hul. ellers kan en marmelade spand på taget, da tage det værste træk.
Jeg villenok bare købe 2 billige varmeblæsere med thermostat, og sætte dem på halvt blus i hver ende.

En varmeblæser varmer hurtigere luften op end en radiator, og kan altså give hurtig varme. Men forbruget er det samme. Men EL er nok at foretrække, så dyrt er det altså heller ikke,såfremt den er rimelig vindtæt
Det vigtigste er at vognen er tæt. Huller og skæve vinduer skal lukkes. Den billigste og ret effektive metode er, at købe nogle ruller isolering i papir, beregnet til frostafdækning på byggepladser. Rul dem rundt om vognen. Til vinter og stram en presenning ovenpå. Det er meget vigtigt at du får isoleret under vognen og få sat en afskærmning op så der ikke kommer luft under vognen.

 

Du kunne overveje at bygge en lille brændeovn af en gammel fustage eller stor dåse. Jeg ved ikke lige hvad der er af regler når det er en skurvogn. Man kan jo argumentere for at det ikke er permanent.

Prøv at søge på diy rocket stove på YouTube. 

Elektronikteknikeren
Alt med "forbrænding" skal man passe meget på med i små rum!
Man kan meget nemt dø af kulilteforgiftning/iltmangel. Der er en del eksempler på dødsulykker, bare man slæber noget så simpelt som en gas-ovn ind i en campingvogn.
El er mindre farligt, hvis installationerne ellers er i orden.


Træd ikke på mine ledninger :o)
Da jeg i sin tid arbejdede hos en murermester havde vi skurvogn der var født med "en brænder" den kunne dæleme varme skurvognen op selv om det frøs minus 20 grader. Om den kørte på petroleum  eller diesel husker jeg ikke.
Annonce
Isolering er nr 1...

Bruges skurvognen ofte kan det betale sig at investere i en løsning der er billig i drift, men dyr indkøb (varmepumpe).

Bruges den sjældent kan det nok betale sig at købe noget billigt, som er dyrt i drift. (Varmeblæser)

En lille godkendt brændeovn/pillebrændeovn kunne også være en fin løsning. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

En varmeblæser på 1000/2000 W til 48 Kr hos Harald Nyborg , kan sagtens lune skurvognen op , i er jo unge mennesker som ikke behøver så megen varme , en god varm arktis sovepose vil være en god investering..................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis