BD60 ydervæg - beregning

Hej

Det er let at finde en standardbeskrivelse af hvordan en let ydervæg skal bygges for at opfylde BD60:

BD-væg 60 (opbygget af brandbare materialer men holder i 60 minutter)
Væg af mindst 45 mm x 95 mm træstolper i en afstand af højst 600 mm fra midte til midte, på begge sider beklædt med 2 lag mindst klasse 2 beklædning, hvert lag mindst 12 mm tykt, de skjulte beklædninger i pladeform. Afstand mellem beklædningerne mindst 95 mm og hulrummet helt udfyldt med fastholdt mineraluld i pladeform. Mineralulden skal være stenuld med densitet mindst 30 kg/m3.


Men.... det er jo ikke altid sådan man bygger på den måde. Fx vil jeg formentlig bygge min garage med 45x145 skelet, hvilket jo er noget tykkere end de 95 mm i vejledningen. Omvendt ønsker jeg ikke at have 2 gipsplader på inderst, men kun 1 plade (af en eller anden slags) Udvendigt skal jeg have noget listebeklædning.

Findes der en måde at regne ud om den konstruktion man vil bygge opfylder BD 60, eller skal man have en ingeniør på sagen?

Mvh. Anders
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvordan forventer du at opbygge dine vægge? 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
BD60 betyder branddrøj i 60 minutter, at vægkonstruktionen kan modstå branden i 60 minutter. Så en opstået brand ikke kan spredes hverken fra jeres garage til naboens bygninger eller fra naboen via garagen til jeres hus i de krævede 60 minutter.

Bemærk at det er hele vægkonstruktionen der skal kunne modstå branden, i min 60 minutter, lige meget hvilken side branden opstår.

Kopi fra Bolius siger også at fælgende kan bruges:
BS-vægge 60 (opbygget af ubrandbare materialer, holder i 60 minutter)Væg af 108 mm murværk i højde op til 2,6 m.Væg af 100 mm murværk af blokke i højde op til 2,6 m.
Væg af 100 mm letbetonvægelementer i højde op til 2,6 m.
Væg af 120 mm uarmeret beton eller enkeltarmeret beton med centralt placeret armering i højde op til 3,0 m.

Du kan regne herfra og til Juleaften eller mere, du er stadig nødt til at bruge klassificeret materiale i henhold til beskrivelserne og brandtekniske afprøvninger.

Såfremt du har et træskelet som ovennævnte, undgår du ikke en beklædning på BEGGE SIDER med 2 lag mindst klasse 2 beklædning, hvert lag mindst 12 mm tykt.

Du kan evt. læse mere på følgende link:
https://www.bolius.dk/brandsikre-bygningsdele-18405

Hvis garagen er under 50 kvadratmeter og under 12 meter i skel og en makshøjde på 2,5 meter er der ikke noget brandkrav der skal overholdes . Garagen skal dog placeres min. 1 meter fra huset. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Martin H., Du skriver : Garagen skal dog placeres min. 1 meter fra huset. 

I så fald forudsætter du at der er mindst 2,5 meter til modsatte skel, som vist i vedhæftet pdf-fil, der forhindre sammenhængende bygning mellem 2 skel, (brandmæssige adskillelse), vist på skitse (11.4.2)

Hej GSH.
Du skal bruge BR 18 kap. 5 vejledninger som er gældende siden Juni, 2018
http://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/05/Vejledninger/Generel_Brand/Enfamiliehuse/Saerlige-forhold-ved-sekundaer-bebyggelse#7ca8eef4-e2de-4b9c-9b56-69f72f1e74c2


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hej Martin og GSH

Tak tak for jeres svar og henvisning til dokumentation. Martin, jeg har lige læst det du sendt hurtigt igennem, men jeg kan ikke se, at der ikke skulle være krav til brand hvis bygningen er under 50m2?...Overser jeg noget i teksten :)

Mvh. Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis