Fjerne mos - JERNVITRIOL eller??

Hej med jer.

Jeg har en nordvendt græsplæne, eller rettere et mostæppe.....
Og jeg vil gerne have lagt en ny plæne men først skal jeg have fjernet mosset.....
Jernvitriol er åbenbart ikke længere tilgængeligt, hvad ellers er et gammel kendt middel til at afsvide mos....

Så hvad gør jeg i stedet??


MVH Njord
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej .
Den her fungere faktisk ganske godt. https://www.jemogfix.dk/fiskars-move-it-plaenelufter/2114/9001322/ Man kan købe løse fjederkroge når de første er slidt op. det er vigtigt at mosset bliver revet sammen bag efter. Jeg bruger den jævnligt i vores plæne.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Så længe græsplænen er nordvendt, er jeg ret sikker på at mos udfordringerne på sigt kommer igen i den nye græsplæne.  
Vi har osse mos-plæner hvor haven ligger i skygge, og det lever vi fint med. Sådan et mos-tæppe er jo ganske blødt og behagelig at færdes på.
Er der andre gode hints...... Jeg er helst fri for at skulle investere i en plæneklipper blot for at kunne rive mosset af den gamle trælse plæne...

MVH Njord
Kan man ikke låne eller leje en maskine til det?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Kalk og gødning når mosset er revet op.

 

Kalk er IKKE vejen frem.

Kalk skal kun bruges såfremt der er decideret kalkmangel, og det er der sjældent, og så skal der også kun bruges en brøkdel af det man normalt vælger at bruge.
Kalk hæver PH i jorden og høj PH giver forbedrede betingelser forvæksten af mos.

Der findes ikke nogen vidunderløsning som løser det over natten og holder i længden.
Man skal passe på med at klippe græsset for kort, da det så ikke har kraft til at overvinde mosset, så øg klippehøjden en smule og klip det oftere hvis du ikke gider se på det lange græs.
Herudover skal plænen gødes korrekt. Og ikke bareen gang i løbet af sæsonen.

En pæn plæne kræve en løbende indsats. God arbejdslyst :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis