PCB maling radiator

Hej alle, jeg har læst op på problemerne med PCB i gamle materialer. Der står flere steder at fjernelse skal ske forsigtigt og helst af eksperter. Ved fjernelse skal man helst undgå opvarmning og slibning.

Og så kommer jeg i tanke om mine gamle smedejernsradiatorer i lejligheden. De blev malet sidst i 2005, før jeg flyttede ind, men er jo sikkert også malet før. Hvis der er PCB-holdig maling på en radiator - er det så ikke lidt en katastrofe - i forhold til afgasning og spredning til indeluften?

Jeg kan ikke finde andet på nettet end noget om, hvordan man fjerner PCB-holdigt materiale, og at radiatorer med PCB-holdigt materiale kan fjernes uden problemer, men håndteres som farligt affald - men myndighederne eller andre skriver ikke om mulige problemer med opvarmning af en radiator med PCB-holdig maling.

Er der nogen der ved noget om det - og har gode råd?
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis I kan henvise til instanser, der kan sige noget om den slags, hører jeg også gerne det.
Nu er det jo langt fra malingen der indeholdt PCB, desuden er din evt PCB holdgemalng pakket ind i ny maling, og her er hvad Bolius skriver om PCB i private boliger “
Selvom din bolig rummer byggematerialer, der indeholder PCB, anser forskere dog, at niveauet for PCB sædvanligvis er stærkt begrænset og anses ikke for at frembringe akutte helbredseffekter.” Jeg ville ikke lade det ødelægge min nattesøvn.... et godt råd glem det..tænke at der tusindevis af andre ting som er mere farligt, f.eks at trække vejret i en storby, 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også