Gulvvarmestyring. Skal jeg vælge Wavin´s nye model?

Hej alle. Håber der er nogen med lidt viden på området.

Jeg er ved at renovere et ældre hus fra 70´erne, og skal snart beslutte mig for, hvilken gulvvarmestyring jeg skal indkøbe.

Jeg laver klassisk betongulv med nedstøbt gulvvarme i alle rum, ialt 9 kredse, som fødes med fjernvarme. Min VVS mand har forslået Wavin AHC 9000, da han har gode erfaringer med denne (i mine øjne lidt gamle model)

Han siger også, at Wavin lige er kommet med en ny og mere "smart" model. Wavin Sentio

Uden at have forstand på det, kan jeg læse at det skulle være mere intelligent og skulle tilpasse sig brugerens rutiner. Der kan tilføjes vejrkompensator og monteres anlægsføler på både fremløb og retur, så den tilsyneladende kan begrænse både fremløb og retur varmen samt kompensere for ude temperatur.

Mit spørgsmål lyder. Når jeg nu får tung gulvvarmeanlæg (støbt i beton) vil jeg så få noget ud af en "smartere" gulvvarmestyring? Jeg tænker på at reaktionstiden er lang når det er nedstøbt i beton, eller kan styringen måske kompensere for dette også?

Håber der er nogen som her lidt indsigt

Mvh Morten
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Morten,

Jeg er i gang med samme projekt som du har været igennem og står også og skal vælge system.
Min VVS'er foreslår og AHC 9000 selvom det er et ældre system, da det "bare virker" siger han.
Når det først er kørt ind skal man ikke bekymre sig om det mere ...

Hvad endte du med at installere?

Mvh. Martin
Hej Martin. Jeg endte med sentio systemet og er godt tilfreds. Enkelte gange taber de trådløse termostater forbindelse, men den finder dem selv igen. Dette har jeg hørt at ældre system også gør, men man finder aldrig ud af det, da man ikke får notification på sin telefon på det gamle system. Sentio er bygget op på samme system som de har brugt til AHC9000, men bare mere moderne.

En ekstra ting jeg har fundet ud af, er at de trådløse termostater også måler rummets fugtighed, og man kan aflæse det på termostat og telefon.

Jeg har også wavins nyeste varmeveksler med kompensation for ude temperatur, og to ting er koblet sammen. Sentio styrer så cirkulationspumpen, og jeg kan se og styre brugsvand via telefonen. 
 
Jeg er som sagt godt tilfreds.

Sig til hvis du har flere spørgsmål 
Mange tak for dit svar.
Endte du med at installere trådløse termostater med IR? Jeg kan ikke rigtig få svar på om det vil gøre en forskel hos os. Har du også vejrkompensation på gulvvarmen og oplever du nogen effekt i en tungt gulvvarmesystem? Vi ender med ca 13 cm betongulv, så det er ret langsomt reagerende :-)

Er det i øvrigt nødvendigt med et display hvis der skal vejrkompensation på?
Jeg har valgt IR termostater på badeværelser, da vi her ønsker at gulvet skal være mere varmt end i resten af huset. IR termostaterne kan indstilles til at regulere efter/måle på kun gulv, kun rummet eller en blanding af begge. Vi kører med at de måler direkte på gulv. Vi har klinker i vores bryggers og gang, og jeg overvejede her at montere IR men har ikke gjort det, og er fint tilfreds.
Vi har ikke display monteret på anlægget. Jeg købte et PC kabel til opsætning og har ikke haft behov for det siden. Man kan se det samme på PC som man kan på displayet.
Vedr vejrkompensering er det en del af min varmeveksler og har teoretisk ikke noget med gulvvarme at gøre i mit setup. Så uden at være ekspert på området, så tror jeg kun den regulere fremløb temperaturen, hvilket rent praktisk selvfølgelig har indflydelse på gulvvarmen.
I forhold til regulering kan man på telefonen se grafer for temperatur og fugtighed over en given periode. Det har jeg brugt til at justere min temperatur efter. Jeg har cirka 10cm beton og i min store åbne stue på 35m2 tager det cirka 4-6 timer at regulere 2 grader. Så eksempelvis har jeg sat min rum temperatur til 20 grader fra kl 24 og frem til kl 12. Fra 12 til 24 står den på 23 grader, hvilket passer med at der ved sofa tid, er cirka 22-23 grader. Men ellers er det ikke rigtigt noget jeg justere på. Jeg har brugt ferie funktionen både på veksler og gulvvarme flere gange. Så lukker vekslere ned for det varme brugsvand og gulvvarme kører alle rum ned på 18 grader. Et døgn før hjemkomst sætter jeg den tilbage på normal.
Håber det er brugbart. Ellers skriver du bare igen.
PS. Jeg bestilte online. De fleste af tingene var billigst ved privatgrosisten.dk og enkelte dele købte jeg ved lavprisvvs.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis