En rotterede af ledninger

Hej :)
Jeg prøver at sætte en loftslampe op så jeg kan tænde og slukke på stikkontakten.

Der er er virvar af ledninger i loftudtaget og jeg kan ikke ramme den rigtige kombination. Enten lyset lampen konstant uden betydning af stikkontakten eller også er der intet lys. Lampen lyser når ledningerne er forbundet til de brune i den gennemsigtige muffe og de 3 blå i den anden samling. 

Lyset i gangen er på samme fase og af de kombinationer jeg har lavet så skal de to i den gennemsigtige muffe sidde sammen for at det lys virker.

Polsøgeren lyser på den ene af den gennemsigtige muffe og på den ene blå.

Jeg har testet ledninger i stikkontakten of de lyser alle tre med polsøgeren.

Hvad har jeg overset? hvad skal jeg prøve nu?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der korrespondance tænding på lampestedet, for du skriver at din polsøger lyser på alle tre ledninger i stikkontakten, jeg regner med, at du mener afbryderen.  Prøv at forbinde den blå fra lampen til den løse blå og sæt de to løse brune sammen med den brune fra lampen. Den løse blå kan du fjerne og forbinde den blå fra lampen direkte i klemmen under den lille skrue. De to løse brune kan du forbinde sammen i en af de ledige klemmer, hvis de skal være forbundne. Det er almindelig praksis, at ledningerne fra den fast installation forbindes i det største hul og ledninger til lampen forbindes i det mindste hul.

fase
Hej igen.
Hmm det virkede ikke efter hensigten. Stikkontakten må have korrespondance tænding af en slags.
Der er kun strøm til stikkontakten når der er tændt ude på gangen.
Til gengæld har det ingen effekt på lampen om stikkontakten i rummet er tændt eller slukket.
Inden jeg samlede de løse ender, var der konstant lys i lampen på gangen, som nu ikke reagerede på kontakterne nogen steder.

Sådan som jeg har monteret det nu, giver lys i lampen, men tænder sammen med lyset i gangen.
Jeg har målt med polsøgeren og den eneste forskel er at der lader til at være et svagt lys på den enlige blå når kontakten i rummet er slukket, og et kraftigere når der er tændt.
Som det er sat sammen nu er der spænding på alle stedet undtagen de tre blå sammen.


Du har vel ikke et foto af lampeudtaget før du flåede ledningerne fra hinanden? Det er lidt mere besværligt at finde de rigtige ledninger, når der kun er blå og brun. Prøv at løsne afbryderen i den anden ende og tag et billede af bagsiden af afbryderen (lad ledningerne sidde).
Det ligner nu ingen "rotterede", men du skulle bruge terminalerne på lampeudtaget (som Fabrin skriver) i stedet for løse samlemuffer.


Søren O
Du skriver, at der er kraftigere lys i den enlige blå, når kontakten er tændt. Nu sætter du den brune fra lampen sammen med den enlige blå. Så er der en stor change for, at tændledningen er fundet. Dernæst skal du flytte de blå fra installationen sammen i det store hul i klemmen og den blå fra lampen i det lille hul. Jeg har en grund til, at du skal gøre sådan. Hvis det kommer til at virke, skal jeg nok åbenbare det for dig. Det næste er, at vi skal have fundet den faste fase. Det gør du ved at skille de brune ad, og med din polsøger finder du den brune, der er konstant strøm på. Når du har fundet den, sætter du en brun ad gangen sammen med den der er strøm på, indtil du har fundet den som tænder lampen. Afbryderen skal selvfølgelig være tændt. Så er der to brune tilbage. Sæt nu en af de to brune sammen med de to der er sammen. Den der giver konstant lys i gangen er tændledningen til lyset i gangen. Den tager du fra igen og monterer den sidste brune sammen med de andre. Prøv nu om det virker.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis