forkellen router/switch

Hej
Er der en af jer derude, der kan give en kort forklaring på hvad forskellen er mellem en router og en switch.
Jeg har været søgefunktionen igennem og der er mange forklaringer på hvad der er godt at bruge, men ikke hvad den præcise forskel er.

Med venlig hilsen

Michael
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej smile

Hub/switch:
Har man 2 eller flere pc'ere kan man koble dem sammen gennem en hub/switch.
Altså er en hub/switch en samlingsted for pc'ere smile

Router:
En router bruges til at koble flere netværk sammen.


Har man f.eks 3 pc'ere derhjemme, så køber man typisk en switch og en router. Routeren sætter man til internettet og til switchen, og pc'erne kobler man til switchen.
En router har som regel også indbygget det man kalder en DHCP-server, som tildeler hver PC en IP (unik adresse. F.eks 195.1.1.100). Routeren bliver tildelt en IP af internetudbyderen, og denne IP har ikke noget med de interne IP adresser routeren tildeler pc'erne at gøre.
Trafikken fra pc'en til internettet går først gennem switchen, og dernæst gennem routeren.

Routeren har den fordel at den kan blokere trafik udefra, så man ikke bliver hacket. Routeren skjuler de interne pc'ere.

De fleste udbydere tilbyder enten 2 dynamiske eller 1 statisk IPadresse via deres DHCP-server, så har man 2 pc'ere der skal på nettet kan man godt nøjes med en switch, hvis man vælger 2 dynamiske ip-adresser.

Hvis man vælger 1 statisk IP, så kan man kun koble 1 pc på nettet og så behøver man ikke en switch.

Vælger man en løsning uden router, skal man være klar over at man har væsentlig større risiko for at blive hacket.

De fleste routere har i dag også indbygget en 4 ports hub/switch.

En trådløs router koster i dag ca. 600 kr, men så har den også indbygget en 4 ports hub/switch. Hvis man vil undgå at trække kabler skal man også have et trådløst netkort til pc'en og det koster ca. 3-400 kr.

Men så er man også 100% trådløs.. (har det selv herhjemme)

Mvh ThomasB
Det er rigtigt hvad der bliver skrevet, men husk lige på at der skal være filter i routeren ellers er det lige meget.

TDC udbyder deres router til adsl med filter på den indadgående trafik, og alt åbent ud af.

Hvis du ikke alllerede har fået adskaffet dig udstyret - så spørg bare mere

mvh
Jan

Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
Ja og mht. det trådløse, så jeg netop anskaffet et 54 mbit d-link trådløst netværk derhjemme, men kan højst bruge det 20 meter væk på samme etage og med højst 1-2 mure imellem, og ikke 15 meter hvis det er igennem 3 mure, og slet ikke i kælderen. Ret skuffende og slet ikke noget jeg får glæde af bortset fra på terrassen, men der gider jeg nok ikke til sommer :lol:

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen smile

Det lyder ikke af ret meget, for jeg kan bruge mit system i en radius af ca. 150 meter fra vores hus. (naboer er koblet på mit netværk).

Du skal nok flytte lidt rundt med routeren, og finde det sted hvor du har det bedste signal. Andre apparater og el-ledninger kan forstyrre routeren, så måske skal du flytte den til et andet rum?

Mvh ThomasB
Annonce
Jeg fik i julegave en trådløs opkobling til nettet. biggrin

Hvor langt kan/skal den række, da jeg har problemer med signalet går på "very low" når jeg kommer 15-20 m væk fra routeren. cry

Jeg er stadig i samme hus, men der er 3 murstensvægge imellem sender og modtager.

Prisen på gaven er omkring 1000 kr. :oops: (Jeg håber ikke giveren læser denne mail, da det ikke er god etik at undersøge en gaves pris) :oops:

Mvh.
bodker

Hej smile

Det er måske meget normalt af man ikke har bedre rækkevidde i et stenhus. Men man kan altså gøre meget, ved at flytte lidt rundt på routeren.

I fri luft skal den kunne række mellem 100 og 200 meter.

Det findes flere forskellige standarder (3 gængse), og de har alle sammen ca. samme rækkevidde - forskellen er hvor meget data man kan overføre.

Jeg ved at man også kan købe bedre antenner, men hvor meget det hjælper har jeg ikke fundet ud af endnu.

Mvh ThomasB
Men Thomas - man flytter vel ikke bare rundt på routeren, når indgangskablet kommer ind i et rum og ikke i andre - eller mener du så man skal trække kabler rundt for at få det trådløst(?), for så kan jeg da lige så godt lave stik i de rum jeg har behov for computer.

Mvh. JørgenE
Hej smile

Ho ho.. nej, jeg mener ikke man skal flytte routeren til andre rum. Blot placere den f.eks øverst på et skab, eller så den kan "pejle" sig igennem en dør osv.

Og som sagt kan andre apparater godt udsende forstyrrende signaler, hvis routeren står for tæt på dem.

Det nytter ihvertfald ikke at sætte routeren i et hjørne af huset.

Mvh ThomasB
Nu har jeg de sidste 5 år arbejdet meget med netværks installationer, og ærligt, hvis i skal have noget der virker så drop det trådløse, det er mildt sagt noget lort. Bevares, det virker alle steder hvis det skal kunne række 5meter, og jo nogen er "heldige" at de kan bruge dem i hele hjemmet. De steder hvor jeg har testet det, har vi placeret et accespoint i en midterlejlighed i ejendommen og jo det kunne rækker lidt over og under, men heller ikke mere, dem i de andre lejlighder kunne ikke gå i det sidste værelse, og bare en smule ind i et andet værelse så var det hele på low i Quality og signal. De produkter vi testet var Zyxell, butler og 1 mere jeg ikke kan huske hvad hed.

Mit råd er, køb det evt. et sted hvor i kan levere tilbage, og lån selv en bærbar computer, sæt et trådløst kort i og prøv at se hvor det rækker.
Hvis det virker de steder hvor i har planer om det skal virke så tillykke, hvis ikke, så købe en alm. router/switch hvad i end skal bruge det til og skjul kablerne, så får i også noget højere hastig som virker hver gang.

Held og lykke med det

René
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis