Hems på hanebånd

Nogle der har erfaring med at bygge en hems på en førstesal, hvor de gamle hanebånd er Ca 12 cm x 12 cm og med Ca 90 cm i mellem?

Vi vil gerne have så den bliver så lav som muligt, så der er mere plads til børnene deroppe 😊

Kan man komme reglar imellem med bjælke sko eller hvad det nu hedder? 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du behøver ikke yderligere forstærkning hvis du bruger nogle ordentlige gulvbrædder, helst med not og fer, så de støtter hinanden. Det er tros alt begrænset hvor tinge ting der bliver slæbt derop. Bjælkerne i ældre huse ligger tit med op til 1,0 m afstand, og der ligger kun gulvbrædder over.

Søren O
Jeg arbejder lige netop nu i en gammel hus. Der er alle gulve på 1. sal med 20 mm brædder med fer og not. Afstand imellem bjælker er 100 cm. Det har holdt fint i alle årene, men nu er de så orm ædt at de skiftes ud.
På vores egen hus har vi lavet gulve samme måde i 1984. Her er der endda 120 cm imellem bjælker. Brædder er pudset op, vasket med hvid olie sæbe men står ellers rå. Det er sømmet i sin tid, og de kan godt gå løse, man kan høre en "dejlig" knirken når man går. Så det er ikke let at liste i seng uden at konen opdager det.  
Så brug almindelige høvlede og pløjede brædder ( fer og not ) Det er længe godt. Men skrue dem fast.
Vil du gøre lidt ekstra som ikke koster højde så skruer du et bræt under parallel med hanebånd men lige midt imellem. Så fordeler du trykket på det enkelte bræt ud på de nærmeste 3-4 "naboer"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svarene :)

Min plan var at påføre reglar på begge sider af hanebåndene og påføre bjælkesko hvor der er regler pr 40 cm i mellem hanebåndende.

Det er fordi jeg har planlagt spånplade med fer/not, og så gulvtæppe derpå.

Men er det bedre med 3 cm gulvbrædder eller lign?

De er ret skæve, så det skal rettes op, og være med gipsloft under hemsen.
22 eller 30 mm gulvbrædder er fint alene uden at skulle lave mellem forskalling. Du kan rette op med en lægte / regler skruet på den ene side af hanebånd. og så lave separat forskalling inder til gipsloft.
Hvis gips plader skal sidde op imellem hanebånd, så skal der lægte / regler på begge sider og så forskalling under til gipsplader
Det er helt overkill at lave så mange mellemregler og bjælkesko.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Fedt at læse, det må være trælasten der vil lave mere-salg.

Så laver jeg det med 30 mm gulvbrædder istedet :) det er da noget nemmere.

Mange tak Erik :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis