Forbundne kar teori

Jeg sidder og grubler over et spørgsmål som jeg ikke helt kan regne ud.
Jeg har i øjeblikket 2 vandtønder der er forbundne og har hvert deres overløb. Jeg ville gerne udvidde med endnu en tønde, men her har jeg ikke muglighed for at lave overløb og ville derfor høre om hvordan forbundne kar opfører sig.
Jeg har en ide om at hvis jeg enten sænker eller løfter vandspejlet i den den sidste tønde vil den ikke løbe over, da overløbene i de 2 andre tønder vil tage det, men hvad vil i mene?
Jeg har prøvet at lave en hurtig tegning af hvad der sker, men jeg er langtfra sikker på om det ville virke i virkeligheden.
Hvis den sidste tønde er lavere (eller samme højde) end de to andres overløb, så vil vandet løbe ovenud på den sidste tønde.

Men hvis jeg løfter den sidste tønde så vandspejlet (den blå linje) er højere end overløbet, så vil den sidste tønde ikke blive fyldt til mere end hvad overløbet vil diktere.
Hvad mener i ?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vandspejl i alle tre tønder vil være samme højde, når de er forbundne. Så det giver ikke rigtig mening at tale om at hæve/sænke vandspejlet i den sidste tønde alene. Men hæve tønden kan du selvfølgelig godt.
Så sidste tegning er korrekt, såfrem vandet ikke starter i den højre tønde med større styrke end hvad udligningen til næste tønde kan aftage.
Tak for svarerne.
Vandet kommer ind i den første tønde til venstre, og løber derfra videre til de 2 næste.
He he. Det med at hæve vandspejlet er selvfølgelig noget vrøvl..... jorden er jo rund, så vandret er en illusion   
Det der var min usikkerhed, var om vandet ville hæve sig mere i den sidste (til højre) når der ikke er et overløb.
Jeg er godt klar over at der skal luft ud, for at vandet kan stige, men der er tale om almindelige plast vandtønder, og deres låg er langtfra tætte, så luften kan sagtens presses ud.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis tønder er som vist med overløb under kanten, så skal sidste tønde bare stå med toppen i samme højde som de andre. Det der betyder noget er at udløbet i en af tønderne er under topkanten på alle tønder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg går ud fra at det er regnvandstønder vi snakker om , for jeg har lavet det omvendt , tønderne er forbundet indbyrdes i toppen , så når den første tønde er fuldt op , så løber vandet over i tønde nr 2 og via et overløb i den sidste tønde med en slange kan jeg fylde  diverse baljer op , det virker fint , men er lidt overflødigt for tiden med al den nedbør.....................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce
Tak for hyggelig deltagelse  
Ja, det er regnvandstønder på ca 250 liter stykket. Årsagen til at jeg har forbundet dem i bunden, er at jeg bruger en dykpumpe der sidder i den ene tønde(nr 2) til vanding af mine bonsai, og derfor er der altid lige meget vand i begge tønder.
Jeg tænkte nok at det forholdt sig sådan med vandspejlet, der jo altid er vandret, så jeg bare skal sørge for at den tredje tøndes top er over overløbets top/udløb.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
I de gode gamle dage , før laservaterpaset , brugte vi vandslange vaterpas når vi slulle afsætte lampe steder i samme højde med stor afstand , dvs en vandslange med et glasrør i begge ender fyldt med vand så man kunne se vandsøjle højden.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis