Opsætte troldtekt

Hej.

Jeg prøver at udregne hvordan jeg bedst opsætter min troldtekt i min stue og køkken alrum.

Er der nogle som kan give et par fif til hvordan jeg bedst udregner hvor jeg starter og slutter?

Jeg vil køre en halv forbandt.
Retning vandret på tegningen. 
Pladerne er 60x120
Huset er 1 sidet taghældning.
Hvor lille et stykke trold må man bruge i enderne?

Alle gode råd modtages. Tak :)))

Vh.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det mål du har på stue 9028 går jeg ud fra er trykfejl da det ellers er et meget skævt hus.
Nåe nu efter min udregning ser jeg at det er den samlede bredde. Det viser pilene ikke, men never mind.
Længden på første pladerække er 5115 + 3913 = 9028 antal plader 9028 / 1200 = 7,52 altså skal du bruge 7 hele plader = 8400 så der bliver 314 mm i rest i begge sider det er ok. Rækken ved siden af bliver så med 6 hele = 7200 og der bliver 914 mm i hver side hvilket også er ok.
Så skal vi regne på hvordan det ender i hver enkelt rum. Nederst i stuen har du 5115 og du starter med 314 og så + 1200 x 4 = 5114 Der skal du så save 1 mm af i hver anden række OK medens de andre rækker giver 599 OK 
Så skal vi se på køkken der er 3913 Det er igen 314 men + 1200 x 3 = 3914 Der skal tilsyneladende også save 1 mm fra op langs muren som du skriver er 4280. OK
Så ved jeg ikke hvad der sker i køkken som er 3913 i den ene ende og 3902 i den anden. Men da det går den rigtige vej hvor du skal save mere og mere af så går det sikkert ok.
Hvor skal 1. række ligge. Der er der ikke nok mål til at vurdere, men det nemmeste er at trække en snor f.eks. 250 eller 300 mm fra væggen der hvor du skriver STUE. Måle ud til side vægge og dividere med 600 mm Så ser du om snoren skal flyttes lidt til den ene eller anden side så for at det er optimalt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 04-09-2019 21:38:33

Det mål du har på stue 9028 går jeg ud fra er trykfejl da det ellers er et meget skævt hus.
Nåe nu efter min udregning ser jeg at det er den samlede bredde. Det viser pilene ikke, men never mind.
Længden på første pladerække er 5115 + 3913 = 9028 antal plader 9028 / 1200 = 7,52 altså skal du bruge 7 hele plader = 8400 så der bliver 314 mm i rest i begge sider det er ok. Rækken ved siden af bliver så med 6 hele = 7200 og der bliver 914 mm i hver side hvilket også er ok.
Så skal vi regne på hvordan det ender i hver enkelt rum. Nederst i stuen har du 5115 og du starter med 314 og så + 1200 x 4 = 5114 Der skal du så save 1 mm af i hver anden række OK medens de andre rækker giver 599 OK 
Så skal vi se på køkken der er 3913 Det er igen 314 men + 1200 x 3 = 3914 Der skal tilsyneladende også save 1 mm fra op langs muren som du skriver er 4280. OK
Så ved jeg ikke hvad der sker i køkken som er 3913 i den ene ende og 3902 i den anden. Men da det går den rigtige vej hvor du skal save mere og mere af så går det sikkert ok.
Hvor skal 1. række ligge. Der er der ikke nok mål til at vurdere, men det nemmeste er at trække en snor f.eks. 250 eller 300 mm fra væggen der hvor du skriver STUE. Måle ud til side vægge og dividere med 600 mm Så ser du om snoren skal flyttes lidt til den ene eller anden side så for at det er optimalt.

Mange tak for gennemgangen. ! Stor hjælp. 

Jeg har vidst skrevet forkert det skal være 3802 i hele køkkenet.

Hvad med i den anden retning, der måler jeg bare ud på samme måde vel?

Tak

Vh.

Du kan regne den anden vej ud på samme måde, men det er nemmere som jeg beskriver med at trække en snor og udmåle derfra til alle mure. Så dividere du med 60 cm og finder hvor mange hele der skal op fra snoren. Så er det nemt at regne ud hvor stor stykke der bliver til rest.
Jeg har regnet lidt på det så begynd med at sætte snor parallel 25 cm fra væggen hvor du skriver >stue>. Så ser du hvor det ender, og kan så regne lidt på det så det bliver så ens som muligt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis