El tavle låg?

Hej venner.

Vi har været i gang med at renovere vores hus og søger derfor nyt låg til vores el tavle😀 jeg kan ikke finde et magen til det vi har da det er skruet fast og alle andre har nogen smarte klips system af en art😅 kan nogen hjælpe? 🙏

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
41 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvordan ser tavlen ud uden afdækningen?
Lad mig i samme omgang gøre dig opmærksom på at du har behov for en ny eltavle, da den nuværende ikke er med hpfi, samt at de anvendte sikringselementer er af den slags man kun kan få i den private handel(læs Jem og fusk mv. )
Slår relæet fra når testknappen aktiveres? 

Elektronikteknikeren
Jeg oplyser blot trådstarter om at hans nuværende tavleløsning ikke er lovlig.
Det er ren service fra min side af. Ellers blander jeg mig ikke i hvad folk laver, men jeg tænker at det er ønskværdigt at blive oplyst om potentielle ulovligheder i ens installationer, såfremt man ikke selv er klar over at disse er tilstede.

Jeg er stødt på flere af de viste sikringselementer som ikke har kunne genindkobles efter få udkoblinger. Så det er ikke elementer jeg ville stole super meget på. Sammenholdt med at det sandsynligvis er en hjemmestrikket installation.

Sikringselementerne er sikkert lovlige nok i sig selv. Men det gør jo ikke at resten er lavet ok. 

Elektronikteknikeren
Vidste ikke at dette var ulovligt, troede jeg også ville ind gå i en tilstands raport?  
Men hfi slår fra når jeg trykker på test knappen. 

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
Vedhæftede filer:

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
Jeg vil stadig anbefale en ny tavle.

Automatsikringerne er nyere end resten, som er originalt. Der har formentlig været krav om hpfi da tavlen blev "fornyet" med omtalte sikringer.

Er det kun tynde 1,5 eller 2,5 kvadrat ledere der går ud fra bunden af hfi relæet? Det ser det ud til. 
Det er bestemt ikke så godt... 

Elektronikteknikeren
Ja det ser ud til det er 2.5 kvadrat. Har haft en elektriker (kammerat) til at trække nye ledninger rundt i huset til stik kontakter osv i huset. Og han på talte intet der ude?

Skal alt godt nok skiftes ud?

Gør det ordenligt selv, eller betal dig fra det
Det havde jeg helt klart gjort hvis det var mig. 

Elektronikteknikeren
Kan se at strømmen (i bunden af dine automat sikringer) ledes af alm 1,5 eller 2,5 kvadrat. Hvis du trækker alle sikrings grupper til maks løber der meget mere strøm i de ledninger i de kan klare. Er din kammerat virkelig elektriker??
Prøv at finde en type tavle og se hvordan de er bygget op og så vil du se forskellen

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 31 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis