Spartling af ydervæg

Jeg vil gerne spartle væggen op i vores kælderrum. Hvad er det bedste at spartle med, når der er tale om en ydervæg? Sandspartel? Sokkelpuds? Noget tredje?
Væggen er ikke våd, men fugt kommer igennem.
Som man kan se på billederne, er den gamle puds faldet af, pga fugt, og derefter malet med hvid maling.
Jeg er klar over at uanset hvad jeg pudser op med, kommer det ikke til at holde for evigt, men jeg kunne godt tænke mig at bruge noget ordentligt så det holder så længe som muligt.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan ikke spartles. Det skal pudses. Har selv haft succes med en standard kc 50/50/700. Du skal have fjernet malingen inden.
Okay JohnnyW, hvad er forskellen mellem at pudse eller spartle?
Og fjerne maling, er det bare i gang med stålbørste?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville banke så meget som muligt af det gamle puds ned og få udtørret overfladen i videst muligt omfang inden ny oppudsning - evt med indfarvet puds så man ikke behøves at male og derved lukke overfladen til igen.
Hvis du ikke kender forskellen på at pudse og spartle skal du kigge lidt på Youtube inden du går i gang ;-)
/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Det virker som om at tidligere ejer har banket så meget som muligt af, og derefter malet over. Jeg er i tvivl om hvordan jeg skal få malingen af, der er nemlig ikke noget tilbage at bankeDer er ikke super dybe huller, hvilket var grunden til at jeg tænkte at spartel var nok :-)?
Jeg ville helt sikkert fjerne al maling hvis jeg ikke vidste hvilken type maling er er blevet brugt. Chancen for at der er brugt plastik maling er nok stor.

Derefter - som BOFH også anføre - udtørre væggen mest muligt og pudse op med indfarvet puds.

Det kommer nok til at svine en del når malingen skal fjernes. Men et godt resultat afhænger af om man gør det rigtigt selvom det sviner og er besværligt.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Okay Jens :-) hvad er den bedste metode til at fjerne maling på mursten?
LSJ skrev den 05-09-2019 11:43:01

Okay Jens :-) hvad er den bedste metode til at fjerne maling på mursten?

Hvis det er plastmaling kan du måske være heldig at fjerne det med brun sæbe, men da det ser ud til at være en pudset/vandskuret overflade, så tag fat med et kopbor, stålbørste eller lign. Du behøver ikke fjerne alt puds, bare malingen.

Stålbørste på vinkelsliber eller evt grov lamelskive tager det meste :-)

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 05-09-2019 15:27:41

Stålbørste på vinkelsliber eller evt grov lamelskive tager det meste :-)

/BOFH

 Jeps - så er det hurtigt klaret. Du skal bare regne med at det kommer til at svine mega meget.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også