Udvide gruppe pris?(el)

Er der nogen der ved hvad det ca vil koste at få udvidet eller sat en ekstra gruppe på vores eltavle?

Vi bor i et gammelt hus med elradiatore og har problemer om vinteren med at sikringerne springer rimeligt ofte når konen bruger røremaskine osv.

Så tænkte løsningen kunne være at udvide gruppen, men er der nogen der ved hvad sådan noget kan koste?

Jeg har hørt at man godt må sætte 13 ampere sikringer i istedet for de 10 ampere som sidder i, er det rigtigt?

Vores eltavle ser sådan her ud.

Er der nogen der ved hvad det ca vil koste at få... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Søren O skrev den 04-09-2019 18:47:30

Hvad hjælper en ekstra gruppe, hvis du ikke samtidig har - eller trækker et ekstra kabel ind til dine elradiatorer.
Hvis du kan nøjes med at udskifte eksisterende sikringer i "elvarmegruppen" til 13 amp vil det helt klart blive billigste løsning.

 Har ikke det store forstand på el, men troede bare man kunne proppe flere sikringer på det de nuværende kabler 😄

ev elmand skrev den 04-09-2019 18:57:54

Det sidste billede viser jo at der alligevel er plads i eltavlen. Men du skriver det er køkkenmaskiner der springer sikringer, så det er jo lysgruppen der skal have 13 A sikringer. De kan umiddelbart sættes i selv om der sidder røde ( 10 A ) ringe i bunden af sikrings hullet.

 Det er fordi at elradiatorne køre i 220 stikkene, når alle elradiatore så varmer om vinteren og konen lige vil bruge røremaskine eller elkedel, så sprænger der en sikring.


Men det er da en billig løsning med 13 amp sikringer, jeg var bare ikke sikker på at man måtte gøre det 😊
Hvis der i en 1 polet lysgruppe kommer 2 kabler så kan de naturligvis deles ud på hver sin gruppe, men der skal være et vist forbrug på begge kabler for at det skal hjælpe.
Men start med de 13 A sikringer det plejer at gøre underværker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-09-2019 19:11:33

Hvis der i en 1 polet lysgruppe kommer 2 kabler så kan de naturligvis deles ud på hver sin gruppe, men der skal være et vist forbrug på begge kabler for at det skal hjælpe.
Men start med de 13 A sikringer det plejer at gøre underværker.

 Tak, det vil jeg lige prøve til vinter 😊

Jeg ville være lidt betænkelig ved bare at skifte sikringer til 13A. -Der er faktisk en grund til at nye huse i dag bliver lavet med 10A "lysgrupper"
Om kablerne kan holde til det afhænger blandt andet af om flere kabler ligger tæt sammen og måske er ført i isolering. -Begge forhold som næsten er umulige at vurdere af andre end den oprindelige installatør. For at være på den sikre side ville jeg derfor antage at der både er samlet fremføring og dårlig varmeaflednong.

Elvarme er en vedvarende belastning så her kan man ikke bare antage at kablerne godt kan klare 30% højere belastning.

Det er tilsyneladende en udbredt misforståelse at 10A bare kan skiftes til 13A i boliginstallationer.
Udover fremføring, varmeafledning, kablets tykkelse + temp. tollerance og omgivelsernes temperatur afhænger max sikringsstørelse også af den mindste kortslutningsstrøm. Med smeltesikringer er kortslutningsstrømmen formentlig sikker men normalt bør mindste kortslutning være mindst 10 gange sikringens størrelse. -Det vil altså sige at en evt fase-nul kortslutning i fjerneste ende af installationen skal trække min. 130A for en 13A (automat) sikring.
Fjerneste ende kan være stikkontakten længst væk fra gruppetavlen -men det afhænger af hvordan kablerne er trukket. Er der f.eks ført kabel ud i et skur eller til lampe i indkørslen så vil mindste kortslutningsstrøm ofte findes her.

Hvis anvendelse af køkkenapperater med højt forbrug springer sikringen så kunne en god og billig løsning være at få opsat en stikkontakt (evt schuko så apparatet også får jord) forsynet fra "kraft" gruppen.
Normalt vil en elektriker hurtigt kunne opsætte en stikkontakt (selvfølgelig godkendt til 16A) forsynet via 3G2,5mm² kabel fra samme tilslutningssted som opvaskemaskine, ovn eller komfur.
Harald Nyborg sælger helt ok 16A schuko stikkontakter fra Le grand for Ca 40kr. Køb evt selv sådan en og bed din lokale elektriker installere den. Så burde du slippe med en timeløn + lidt til kablet...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis