Udvide gruppe pris?(el)

Er der nogen der ved hvad det ca vil koste at få udvidet eller sat en ekstra gruppe på vores eltavle?

Vi bor i et gammelt hus med elradiatore og har problemer om vinteren med at sikringerne springer rimeligt ofte når konen bruger røremaskine osv.

Så tænkte løsningen kunne være at udvide gruppen, men er der nogen der ved hvad sådan noget kan koste?

Jeg har hørt at man godt må sætte 13 ampere sikringer i istedet for de 10 ampere som sidder i, er det rigtigt?

Vores eltavle ser sådan her ud.

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du må sætte 13A sikringer i. Hvad det koster, bliver du nødt til at spørge en installatør om.

fase
Der kan ikke ske andet end at du kan trække lidt mere effekt. I stedet for 2300W kan du nu trække 2990W.

fase
Skal du have en ekstra gruppe ind så kræver det en lidt større ombygning da der på.t. ikke er plads i den tavle du viser og så skal der en ny Atle op som skal opfylde de regler der gælder i dag med bla. 2 rcd'er (hpfi'er) en sådan installation vil sikkert ligge lige i prislejet 5-8000 kr.
Det tror jeg at jeg vil prøve så. Mener bare at have læst et sted at det ikke var så godt at gøre i ældre huse da ledningerne ikke kan holde til det eller noget i den stil.
Annonce
mfrost skrev den 04-09-2019 17:34:00

Skal du have en ekstra gruppe ind så kræver det en lidt større ombygning da der på.t. ikke er plads i den tavle du viser og så skal der en ny Atle op som skal opfylde de regler der gælder i dag med bla. 2 rcd'er (hpfi'er) en sådan installation vil sikkert ligge lige i prislejet 5-8000 kr.

 Tak for svar, det var noget dyrere end jeg lige regnede med :-)


Jeg har en tavle mere ved siden af, ville det kunne lade sig gøre/være billigere at flytte den gruppe det er galt med over i den anden tavle og udvide den der eller hvad man nu gør?

Ja man må gerne udvide inden for den eksisterende kapsling og så følge de regler der faldt på installations tidspunktet for tavlen, men prøv da at høre en installatør om en pris for en ekstra gruppe tænker umiddelbart en pris i lejet 1000 - 1500 
Det lyder mere rimeligt 😊 Skulle bare lige have en ca idé om hvad man ku forvente at det koster inden jeg kontakter en elektriker.
Hvad hjælper en ekstra gruppe, hvis du ikke samtidig har - eller trækker et ekstra kabel ind til dine elradiatorer.
Hvis du kan nøjes med at udskifte eksisterende sikringer i "elvarmegruppen" til 13 amp vil det helt klart blive billigste løsning.

Søren O
Det sidste billede viser jo at der alligevel er plads i eltavlen. Men du skriver det er køkkenmaskiner der springer sikringer, så det er jo lysgruppen der skal have 13 A sikringer. De kan umiddelbart sættes i selv om der sidder røde ( 10 A ) ringe i bunden af sikrings hullet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis