Opsætte have/terrasse mur af brosten

Hej

I vores nybyggede hus skal vi have lavet en hævet terrasse op til undersiden af terrassedørene, vi vil gerne have en lille mur af brosten (cirka 25 cm), og så vil der skulle lægges terrasse op af den.

Mit spørgsmål går på hvordan skal fundamentet laves for at kunne sætte brosten op? Jeg læser nogen steder at man skal ned i 90 cm dybde, som jeg dog syntes er en kende for vildt når det kun er 25 cm i højden. Der er allerede gravet ud og udlagt sand i hele terrassens størrelse (cirka 40 cm), så det er reelt bare i sandet jeg vil grave ud til muren.

Jeg har selv tænkt følgende: Grave cirka 30 cm ned, fylde knust beton i og stampe det, (jeg har ens tor stak knust beton liggende). Dernæst støbe en gasbeton blok (som jeg også har en del af) under jordoverfladen men sørge for at den er i vater, og til sidst opsætte brosten så det passer i højden. Kan det lade sig gøre med fliseklæb, så man ikke får en stor synlig fuge? Jeg påtænker selvfølgelig at det skal bagstøbes så det kan holde til vægten og presset fra terrassen.

Jeg har lavet en hurtigt opstalt tegning af min foreløbige plan:

Det ser sådan ud omkring huset:

På forhånd tak :-)

PS. Jeg har læst denne https://goerdetselv.dk/haven/flot-havemur-i-brosten
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bagstøbning er på den modsatte side af hvad du tegner, man bagstøber for at holde på stenene så de ikke skrider ud der hvor du vil placere bagstøbningen har den ingen effekt
Det lyder forkert med gasbeton under jorden. Måske er det bedre med leca- eller fundablokke?
JohnnyW skrev den 05-09-2019 21:40:17

Det lyder forkert med gasbeton under jorden. Måske er det bedre med leca- eller fundablokke?

 Det er også lecablokke nu jeg tænker mig om, men det var også mere om det var en god ide eller om jeg skal droppe det. 

Bagstøbning holder naturligvis på sandet, så trykket derfra spredes ud over et større areal. Jeg mener det er ok fremgangs måde når muren er så lav som du beskriver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 05-09-2019 23:21:41

Bagstøbning holder naturligvis på sandet, så trykket derfra spredes ud over et større areal. Jeg mener det er ok fremgangs måde når muren er så lav som du beskriver.

 Tak for svar, var nu også overbevist om at mfrost tog fejl, tænker du jeg skal undlade leca blokkene eller ville det være en ok løsning?

Hvilken vej har du tænkt fald på terrassen?

 

uldal skrev den 06-09-2019 09:22:13

Hvilken vej har du tænkt fald på terrassen?

 Ud mod brostenene. Der skal være cirka 4,5 m fliser, så faldet skal nok været noget i omegnen af 4-5 cm fra den ene ende til den anden.

Jeg ville sætte dem i ca 30 -40cm beton som man gør med kantsten også. Tror ikke jeg ville bagstøbe evt kun i punkter

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg er ved at lave en lignende mur omkring en terrasse, dog i herregårdskantblokke, 14x14x21, muren bliver ca 50 cm over jorden
Jeg graver ca 50 cm cm ned, jævner ud med stabilgrus som stampes og rettet af, så sætter jeg sokkelblokke, i 23 cm bredde, og i 2 lag, ligger 2 stk ø 10mm armeringsjern mellem de to lag blokke, og fylder blokkende op med beton.
Kantstenene klistres fast/sammen med fliselim til udendørs, jeg bagstøber også lige lidt, da sokkelblokkene er bredere end kantstenene.
Lavede en sidste år på samme måde, den er dog lidt lavere.....

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis