Opsætte have/terrasse mur af brosten

Hej

I vores nybyggede hus skal vi have lavet en hævet terrasse op til undersiden af terrassedørene, vi vil gerne have en lille mur af brosten (cirka 25 cm), og så vil der skulle lægges terrasse op af den.

Mit spørgsmål går på hvordan skal fundamentet laves for at kunne sætte brosten op? Jeg læser nogen steder at man skal ned i 90 cm dybde, som jeg dog syntes er en kende for vildt når det kun er 25 cm i højden. Der er allerede gravet ud og udlagt sand i hele terrassens størrelse (cirka 40 cm), så det er reelt bare i sandet jeg vil grave ud til muren.

Jeg har selv tænkt følgende: Grave cirka 30 cm ned, fylde knust beton i og stampe det, (jeg har ens tor stak knust beton liggende). Dernæst støbe en gasbeton blok (som jeg også har en del af) under jordoverfladen men sørge for at den er i vater, og til sidst opsætte brosten så det passer i højden. Kan det lade sig gøre med fliseklæb, så man ikke får en stor synlig fuge? Jeg påtænker selvfølgelig at det skal bagstøbes så det kan holde til vægten og presset fra terrassen.

Jeg har lavet en hurtigt opstalt tegning af min foreløbige plan:

Det ser sådan ud omkring huset:

På forhånd tak :-)

PS. Jeg har læst denne https://goerdetselv.dk/haven/flot-havemur-i-brosten
Hej I vores nybyggede hus skal vi have lavet en... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
je_ns skrev den 11-09-2019 22:23:46

Jeg er ved at lave en lignende mur omkring en terrasse, dog i herregårdskantblokke, 14x14x21, muren bliver ca 50 cm over jorden
Jeg graver ca 50 cm cm ned, jævner ud med stabilgrus som stampes og rettet af, så sætter jeg sokkelblokke, i 23 cm bredde, og i 2 lag, ligger 2 stk ø 10mm armeringsjern mellem de to lag blokke, og fylder blokkende op med beton.
Kantstenene klistres fast/sammen med fliselim til udendørs, jeg bagstøber også lige lidt, da sokkelblokkene er bredere end kantstenene.
Lavede en sidste år på samme måde, den er dog lidt lavere.....

 Tak for svar, det lyder som en god ide. Lader du så betonen i sokkelblokkene tørre først inden du limer kantblokkene fast?

Du kan lime efter en 3 dage vil jeg mene

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Så kom jeg videre med min mur, jeg fræste ud i stenene med en diamant skive, så der kunne komme lidt murbindere i, jeg lavede dem af 6 x 150 mm rustfrie skruer i A4, som jeg har en hel del af.
da blokkene havde tørret en 3 dage ( klistrede dem sammen med Combi fix fliselim,) så støbte jeg op bag ved blokkene, der går 10 mm armering lodret ned i soklen.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 22-09-2019 22:21:49

Så kom jeg videre med min mur, jeg fræste ud i stenene med en diamant skive, så der kunne komme lidt murbindere i, jeg lavede dem af 6 x 150 mm rustfrie skruer i A4, som jeg har en hel del af.
da blokkene havde tørret en 3 dage ( klistrede dem sammen med Combi fix fliselim,) så støbte jeg op bag ved blokkene, der går 10 mm armering lodret ned i soklen.

Tak for opdatering :-) det ser godt ud.

Jeg kommer nok ikke igang med mit før til foråret, men så har jeg tid til at tænke over hvordan det skal være :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis