El-kabel under terrasse (kabelclips, metalrør eller nedgravning) ?

Hej LDS'ere

Jeg er i gang med at bygge en større terrasse, men inden jeg lukker den vil jeg gerne fremtidsikre og trække nogle kabler til fremtidig brug.

Det er i et nybygget hus og vi har fået lavet et kabel gennem soklen, som lige nu ligger løs over på jorden.

Hvordan bør jeg trække disse kabler ? og hvordan gør jeg det lovligt ?

Kan jeg nøjes med at fastgære et udendørs installations-kabel på strøerne med kabelclips, trække det i rillerør om ligger løst på jorden, eller skal jeg ud i at trække det i metalrør, eller nedgrave ?

Jeg vil ikke selv tilslutte kablerne, men alene trække ledningerne og lade en autoriseret elektriker samle installationen.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan grave et kabelrør ned under terrassen, så du kan skifte kablet eller udvide med flere. Hvor kablet ikke er beskyttet af terrassen, skal kablerne og dermed beskyttelsesrøret mindst 35 cm. i jorden. 

fase
Jeg har lavet skellettet og lagt ukrudtdug, så ville være helt undgå at skulle grave kabelrør under terræn hvis jeg kunne undgå det. Alternativt kunne jeg placere kabelrør over jord og fastgøre til strøerne.

Men vil meget gerne høre hvilke muligheder som er lovlige og som anbefales ?
Under terrassen behøver kablerne ikke være gravet ned, men fra terrassen og videre frem skal røret graves mindst 35 cm. ned. Under terrassen gør du kabelrøret fast til strøerne.

fase
hvis du tager gnaversikker rør, skal du ikke lugte til den døde mus/rotte/pindsvin der ligger dernede til næste sommer.
Rør må gerne ligge løst under terrasse men det er ikke nemt at trække kabel i løs liggende flexrør. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super. Jeg endte med at trække det i en række forskellige rester af diverse tomrør, så er det da lidt beskyttet mod gnavere 👍
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis