Forgreningsdåse to grupper/faser

Hej

Jeg har sat to dobbelt stikudtag op i forbindelse med køkkenrenovering, men jeg har gjort mig den fejltagelse at trække et 3x1.5mm2 kabel fra hver hen til en forgreningsdåse, og så et 3x1.5mm2 fra den til eltavlen. Med nærmere eftertanke vil jeg gerne have en 13A sikring til hvert udtag, så den f.eks. ikke slår fra hvis man bruger en elkedel, brødrister og blender samtidig. Jeg vil helst undgå at skulle trække nye kabler fra udtagene og hele vejen til eltavlen, da de er placeret bagved skabene. Vil det være lovligt hvis jeg trækker et 5x1.5mm2 kabel fra tavlen til forgreningsdåsen, og så deler den der? Hvis ja, skal kablet tilsluttes en P3 + N sikring, eller 2 styks P + N. Evt. hvis dette ikke er lovligt, må jeg trække 2 3x1.5mm2 kabler fra tavlen til forgreningsdåsen, eller skal jeg sætte to dåser op i stedet?

Edit: Jeg har forresten lige opdaget at vi åbenbart kun har to faser i huset. Det er et gammelt hus

Jeg er godt klar over at dette er arbejde for en autoriseret men... ;)
Hej Jeg har sat to dobbelt stikudtag op i... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg tidligere har skrevet. Der bruges ikke forgrenings / samle dåser i private husinstallationer. I hvert fald ikke i lysinstallationer. Gemt i sokkel  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ved ikke hvilke dele du ikke lærer noget af, men da jeg og andre elektrikere i enighed ofte argumenterer imod forgrenings dåser i private lysinstallationer så kunne man tro det er der du "står af".
Når man møder nogen der laver el installationer på så dårlig måde så stryger jeg ikke bare med hårene.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
christiannielsen skrev den 07-09-2019 19:27:51

Dele af jeres svar er ubrugelige kommentarer man ikke lærer noget af, men som blot skaber en dårlig stemning. Det er desværre set mange gange før.

 Måske.. Tænker så så også lige hvordan din kommentar bidrager positivt 😉😃

Men ellers så vil jeg mene at alle kommentarer er behjælpelige med at få en god løsning for brugeren... 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Dele af jeres svar er ubrugelige kommentarer man ikke lærer noget af, men som blot skaber en dårlig stemning. Det er desværre set mange gange før. 
Kunne du ikke lige beskrive, hvad der ubrugeligt i de kommentarer, der er givet. Der er skrevet, at installationen er lovlig, men det er dårligt håndværk. Hvad ønsker du mere?

fase
Så vidt jeg husker uden at læse tråden igen så sidder den / de samledåser i sokkel under køkkenelementer. Selv om front kan klikkes af så røg lovligheden hvis man kun kan se dem men ikke komme til at gøre noget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis