Forgreningsdåse to grupper/faser

Hej

Jeg har sat to dobbelt stikudtag op i forbindelse med køkkenrenovering, men jeg har gjort mig den fejltagelse at trække et 3x1.5mm2 kabel fra hver hen til en forgreningsdåse, og så et 3x1.5mm2 fra den til eltavlen. Med nærmere eftertanke vil jeg gerne have en 13A sikring til hvert udtag, så den f.eks. ikke slår fra hvis man bruger en elkedel, brødrister og blender samtidig. Jeg vil helst undgå at skulle trække nye kabler fra udtagene og hele vejen til eltavlen, da de er placeret bagved skabene. Vil det være lovligt hvis jeg trækker et 5x1.5mm2 kabel fra tavlen til forgreningsdåsen, og så deler den der? Hvis ja, skal kablet tilsluttes en P3 + N sikring, eller 2 styks P + N. Evt. hvis dette ikke er lovligt, må jeg trække 2 3x1.5mm2 kabler fra tavlen til forgreningsdåsen, eller skal jeg sætte to dåser op i stedet?

Edit: Jeg har forresten lige opdaget at vi åbenbart kun har to faser i huset. Det er et gammelt hus

Jeg er godt klar over at dette er arbejde for en autoriseret men... ;)
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det du vil foretager noget sjusket håndværk.... Desuden kan jeg næsten gætte mig til at du ikke har sat dig ind regler ang. for stikkontakter i et køkken de er ganske tydelige. Her er et uddrag af bekendtgørelse. 1082, som du burde læse specielt paragraf 57

Når du skal placere stikkontakter i køkkenregionen, skal der være minimum 3 stikkontakter, fordelt på mindst 2 grupper med lavt energiforbrug over tid.

Stikkontakterne skal placeres der, hvor køkkenapparaterne (fx kaffemaskine og køkkenmaskiner) skal bruges.

I kogenicher skal der være minimum 1 stikkontakt. Her skal stikkontakten også placeres dér, hvor køkkenapparaterne skal bruges.

Kravene om antallet af stikkontakter og grupper og hvordan de skal fordeles i køkkenregioner og kogenicher er ikke blevet ændret med den nye installationsbekendtgørelse.

Hvis køkkenregionen er en del af et andet rum (fx stuen eller et køkken-alrum), skal det samlede rum overholde kravene om mindst 1 stikkontakt for hver påbegyndt 4 m2 gulvareal.

Der er dog ikke krav om mere end 10 stikkontakter i et rum, når kravet for stikkontakter i køkkenregion og kogeniche også bliver overholdt. Konkret betyder det, at de 3 stikkontakter i køkkenregionen skal indregnes i det samlede antal stikkontakter.
Hvis dine 2 dobbelt stikkontakter er nye og du samtidig har nogle  andre i køkken ved døren f.eks. så kan det være de er på en anden  gruppe og dermed er den del af installationen i orden.
Det er helt overflødigt at have 13 A sikringer til hver af de 2 dobbelt stikkontakter. Du vi aldrig opleve at sikringer springer.
Det er fuldstændig hovedløst at have 2 grupper i samme kabel eller forgrenings dåse. Det er normalt helt unødvendigt med forgreningsdåser i køkken installationer, man trækker fra den ene stikkontakt til den næste o.s.v.
Hvis du vil lave det så skal det være en 3 polet gruppe. Og så har du 2 faser fra samme gruppe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mfrost skrev den 03-09-2019 21:41:19

Det du vil foretager noget sjusket håndværk.... Desuden kan jeg næsten gætte mig til at du ikke har sat dig ind regler ang. for stikkontakter i et køkken de er ganske tydelige. Her er et uddrag af bekendtgørelse. 1082, som du burde læse specielt paragraf 57

Når du skal placere stikkontakter i køkkenregionen, skal der være minimum 3 stikkontakter, fordelt på mindst 2 grupper med lavt energiforbrug over tid.

Stikkontakterne skal placeres der, hvor køkkenapparaterne (fx kaffemaskine og køkkenmaskiner) skal bruges.

I kogenicher skal der være minimum 1 stikkontakt. Her skal stikkontakten også placeres dér, hvor køkkenapparaterne skal bruges.

Kravene om antallet af stikkontakter og grupper og hvordan de skal fordeles i køkkenregioner og kogenicher er ikke blevet ændret med den nye installationsbekendtgørelse.

Hvis køkkenregionen er en del af et andet rum (fx stuen eller et køkken-alrum), skal det samlede rum overholde kravene om mindst 1 stikkontakt for hver påbegyndt 4 m2 gulvareal.

Der er dog ikke krav om mere end 10 stikkontakter i et rum, når kravet for stikkontakter i køkkenregion og kogeniche også bliver overholdt. Konkret betyder det, at de 3 stikkontakter i køkkenregionen skal indregnes i det samlede antal stikkontakter.

Køkkenet har to bordplader. Jeg installerer 2 dobbelt udtag på den ene side og 2 dobbelt udtag og et enkelt udtag på den anden side. Jeg ved godt at der er et krav om to grupper til de løse ting i køkkenet. Den oprindelige plan var at køre enkelt udtaget og to af dobbelt udtagene på en gruppe, og de to andre dobbelt udtag på en anden. Jeg er bare bange for om dette er for lidt, og jeg vil derfor gerne have en hvert af de fire dobbelt udtag.

ev elmand skrev den 03-09-2019 21:49:49

Hvis dine 2 dobbelt stikkontakter er nye og du samtidig har nogle andre i køkken ved døren f.eks. så kan det være de er på en anden gruppe og dermed er den del af installationen i orden.
Det er helt overflødigt at have 13 A sikringer til hver af de 2 dobbelt stikkontakter. Du vi aldrig opleve at sikringer springer.
Det er fuldstændig hovedløst at have 2 grupper i samme kabel eller forgrenings dåse. Det er normalt helt unødvendigt med forgreningsdåser i køkken installationer, man trækker fra den ene stikkontakt til den næste o.s.v.
Hvis du vil lave det så skal det være en 3 polet gruppe. Og så har du 2 faser fra samme gruppe.

 Er du sikker på at det er nok? Kan se at min elkedel trækker 2000 watt og brødristeren 1800 watt. Og så hvis der kører noget andet i de resterende udtag... Så har jeg vel overskredet de 2990 watt (230*13).


Så siger du at jeg gerne må trække et 5 leder kabel (hvor en af lederne så bliver til overs), hvor at jord og nul deles, og så får de hver deres fase?
Det vil være lovligt installation, men opfylder stadig ikke den med 2 grupper i køkken da det stadig er 1 gruppe selv om der er 2 sikringer du bruger.
Du kan ikke regne dine sikringer ud på den måde. Der er både en samtidigheds faktor og sikringen smeltekurve du skal have med i beregningen. Hvis man i industrien skulle regne på din måde så skulle næsten alle forsynings kabler og eltavler være 10 gange større end de er.
En almindelig sikring skal ca. holde til 1,5 x mærkestrøm i 1 time. Kogekande bruger kun strøm i 2-3 minutter o.s.v.
Så det vil aldrig give dig problemer, så jeg ville vente og se om det kan genere dig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-09-2019 19:05:05

Det vil være lovligt installation, men opfylder stadig ikke den med 2 grupper i køkken da det stadig er 1 gruppe selv om der er 2 sikringer du bruger.
Du kan ikke regne dine sikringer ud på den måde. Der er både en samtidigheds faktor og sikringen smeltekurve du skal have med i beregningen. Hvis man i industrien skulle regne på din måde så skulle næsten alle forsynings kabler og eltavler være 10 gange større end de er.
En almindelig sikring skal ca. holde til 1,5 x mærkestrøm i 1 time. Kogekande bruger kun strøm i 2-3 minutter o.s.v.
Så det vil aldrig give dig problemer, så jeg ville vente og se om det kan genere dig.

 Tak. Det er meningen at jeg ville have en forgrenigsdåse på hver køkkenbord. Altså så der bliver i alt 9 udtag fordelt på to grupper

Hvad mener du med en forgreningsdåse?
Hvis du mener sådan en whiska dåse så signalere det bare klamp.. 
Husk at man skal kunne komme til alle samlinger problemfrit..


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

MLU skrev den 04-09-2019 20:33:48

Hvad mener du med en forgreningsdåse?
Hvis du mener sådan en whiska dåse så signalere det bare klamp.. 
Husk at man skal kunne komme til alle samlinger problemfrit..

 Nå nå ;)

Den er under et af skabene, bag ved soklen. Man kan hive låget af, hvis soklen klikkes af, men at arbejde der er en anden sag. Tænker det er lidt en gråzone, og at jeg burde lave den bag ved en af skabene med et udsnit i bagpladen
Bagved sokkel? 😔
Ja så er det ulovligt men det styrer du selv 😉

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis