Holdbar tønde som skidtsamler til støvsuger?

Jeg har fået den tanke at anvende min vådstøvsuger (billig Biltema) til at rense tagrender. For ikke at snaske støvsugeren til vil jeg have have en skidtsamler skudt ind før støvsugeren. En slags cyclon. På sigt vil jeg anvende systemet til spånsuger i værkstedet.
Jeg byggede en prøve med en stor plastspand, men den kunne slet ikke holde. Den klaskede sammen som en tom øldåse. Den virkede dog længe nok til at vise at det virker, endda virker godt.
Efterfølgende har jeg så fået fat i en af de her blå plasttønder da mit indtryk har været at de er rimelig tykke i godset, men f**** om ikke også den klasker sammen. Må faktisk sige jeg er imponeret over hvor hårdt sådan billig støvsuger faktisk suger.

Men nu til spørgsmålet: hvor finder man en tønde der kan holde? Eller alternativt får den blå plasttønder forstærket? Havde godt nok sat min lid til den blå, idet den ikke er så tung at flytte rundt med og nem at rengøre.

Nogen ideer?
Mvh Bent

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan du ikke lave et par indvendige ringe til at forstærke den? 
Måske du kan bruge en olietønde, men den kan selvfølgelig også klappe sammen hvis undertrykket bliver for stort.
https://www.denios.dk/shop/216-liters-staaltromle-med-un-godkendelse-blaa/
Jeg har tænkt i de baner. Enten metal eller en form for plast. Er bare lidt træt af at det jo nok vil besværliggøre tømning og rensning. Har derfor overvejet om forstæningen måske kunne sættes udenpå, men det bliver måake også hurtigt noget bæ at få til at fungere.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Det ryster mig at end ikke en blå plast tønde er stærk nok.
Det må være en super stærk motor siden den kan kolapse en sådan tønde.
Hvor store slanger bruger du?
Jeg følger lige med i tråden, da jeg ville bruge en sådan til min spånsuger, så jeg slipper for poser der revner, og laver et royalt svineri  

Jeg har lavet en lille Thien separator af en 10 liters malerspand hvor jeg godt nok har forstærket låget med en 10 mm spånplade (så der også er noget gods at sætte rør fast i) med en almindelig støvsuger og den fungere fint.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Efter tønden har jeg en 6m slange der er 50-60mm og så en tud der er lidt mindre for at kunne få den ned i tagrenden.

Det sjove er at slangen på støvsugeren kun er 35mm. Men suge det kan den sgu. Som sagt er det den lille fra Biltema.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Kermit_369 skrev den 03-09-2019 14:48:32

Jeg har tænkt i de baner. Enten metal eller en form for plast. Er bare lidt træt af at det jo nok vil besværliggøre tømning og rensning. Har derfor overvejet om forstæningen måske kunne sættes udenpå, men det bliver måake også hurtigt noget bæ at få til at fungere.

 Hvad med tøndebånd? Skær dem over. I den ene ende skærer du et par huller ala et bælte og i den anden ende laver du en pal (evt blot hul med møtrik igennem, så skulle de være nemme at afmontere ved rensning).

Tusse67 skrev den 03-09-2019 16:52:16

 Hvad med tøndebånd? Skær dem over. I den ene ende skærer du et par huller ala et bælte og i den anden ende laver du en pal (evt blot hul med møtrik igennem, så skulle de være nemme at afmontere ved rensning).

 Ikke møtrik, mente maskinskrue.

Det kunne være...

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Diameteren på slangen har intet at sige. Det er undertrykket der er afgørende, og tøndens diameterer, godstykkelse og stivhed.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også