Støbning af fundament til orangeri - den nemmeste løsning?

Jeg overvejer at bygge et ca. 20 kvadratmeter (f.eks. 3x6 meter) orangeri næste år. Jeg vil have et absolut minimum af træ udvendig for at minimere vedligehold. Derudover vil jeg ikke have mus og rotter under eller i orangeriet. Gulvet skal været støbt og udvendige væggene bliver muret op eller støbt på stedet. Den ene væg bliver uden vinduer, men de andre tre sider primært er vinduer samt en lav mur nederst.

Hvad er minimumsløsningen ift. at grave ud til gulv og sokkel? 

Hvor meget kan jeg nøjes med at grave op (i hånden) og køre væk?

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet at leje en minigraver? Man bliver et lykkeligere menneske af at sidde på sådan en maskine. Og hvis du så lejer en motorbør i samme ombæring, så går det som en leg.
Man tænker ellers så godt når man graver med en "gravemaskine" med træudlægger - det skulle osse være godt for krop og sjæl (motion).   de sølle 18-20 m er da ikke at regne for noget. 
Det er muligt at jeg lejer en minigraver, får en masse til at hjælpe mig, eller jeg bruger det meste af næste forår og sommer på udgravningen.

Men skal jeg virkelig ned i 90 cm dybde hele vejen rundt i soklen? Jeg skal jo altså ikke bygge en bunker eller et supersygehus, så jeg vil ikke lave en "overkill" konstruktion. 
Enten skal du ned i dybden helen vejen rundt eller også skal du støbe en stærk plade der kan holde til "sejle" rundt på jordoverfladen. Specielt når du vil mure skal soklen jo være i orden.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Der bliver sørme meget jord, der skal væk. Jeg havde nok håbet på, at jeg kunne støbe gulvet og så nøjes med at punktstøbe fundamentet. Evt. med armering 
En jeg kender har støbt betongulv i sit punktstøbte træhønsehus i håb om at bliver rotterne kvit. Nu hygger de sig under betongulvet med reder og unger.  

Overvej lige hvad det bedst kan betale sig - enten selv at leje en minigraver (det tager nok lidt tid og blive fortrolig med maskinen), eller at få en proff. til at udgrave sokkelrenden.på ingen tid.

Ps. Overskudsjorden kunne jo anvendes i plantekasser osse kaldet højbede.
Jeg har lavet et lidt større orangeri sammen med / hos min søn. Det tager ikke lang tid at grave den smule sokkel med håndkraft. på 1/2 dag kan det nemt graves op af 2 mand. Og så skal der beton i samme dag, ellers er der risiko for delvis sammenstyrtning og dermed yderligere opgravning og grimmere sokkel. Skal der bruges minigraver så bør du leje en med fører.
Hvis terræn skråner lidt så kan overskydende jord bruges som opfyldning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er ingen vej udenom, kan jeg høre. Jeg må fatte skovlen og rekruttere nogle hjælpere. Det er meget begrænset hvad jeg kan bruge af jord selv. Jeg kan fylde lidt op i eksisterende højbede og udjævne nogle enkelte huller rundt omkring. Så der vil unægteligt være en del jord til bortskaffelse.

Måske kan jeg komme af med noget af det ved at give det væk. For et par år siden hentede jeg selv en del muldjord, da jeg skulle etablere højbede.
Det kan jo være du kan bytte noget af det (de 5 m3) overskudsjord væk med gode marksten, for ellers skal der blandes (købes) ligeså meget beton. Masser af solide sten drøjer godt i en betonsokkel.     
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis