Montering af pumpe

Hej alle.

Jeg skal montere en ny lænsepumpe. Jeg har købt en fra biltema, men på eldiagrammet står der noget med en 3-vejs-afbryder. Skal jeg indsætte en afbryder, eller er den indbygget i maskinen?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Pumpen har ikke nogen intern kontakt. Du kan slutte den til, så du selv aktiverer den med en separat kontakt. Alternativ kan du gøre den automatisk ved at købe en vippeafbryder ( fåes også hos Biltema) og sætte den i serie med pumpen.

mvh Finn
Finn Gevind skrev den 03-09-2019 12:23:46

Pumpen har ikke nogen intern kontakt. Du kan slutte den til, så du selv aktiverer den med en separat kontakt. Alternativ kan du gøre den automatisk ved at købe en vippeafbryder ( fåes også hos Biltema) og sætte den i serie med pumpen.

mvh Finn

 Vippekontakten/flyderen er indbygget i pumpen, derfor forstår jeg ikke 3-vejs-afbryderens funktion.

Trevejsafbryderen bruges til at styre ,om pumpen skal køre automatisk eller manuelt. Hvis brun ledning får plus, kører pumpen manuelt, og hvis brun-hvid ledning får plus kører pumpen automatisk.

fase
S. Fabrin skrev den 03-09-2019 15:20:11

Trevejsafbryderen bruges til at styre ,om pumpen skal køre automatisk eller manuelt. Hvis brun ledning får plus, kører pumpen manuelt, og hvis brun-hvid ledning får plus kører pumpen automatisk.

 Så langt er jeg med, men pumpen må ikke køre tør, derved kører den uanset hvad, når der står vand i båden, da flyderen derved er der? - Jeg syntes derfor at den manuelle funktion, kan virke lettere overflødig.

Du kunne jo vælge kun at bruge den manuelle funktion, når du er på båden eller vælge helt ikke at forbinde den, så kommer du ikke til at vælge manuelfunktionen ved et uheld. Den er der kun som en mulighed.

fase
Annonce
Hej de herrer, jeg har os lige købt ´den her lænsepumpe fra biltema. (https://docs.biltema.com/v2/documents/file/da/717832e7-50a1-429c-b25e-465d9affacbd) 
Info om produktet: 
339,-Ekskl. moms:27120
Lænsepumpe med indbygget niveauvagt
Art. 25-9744

Så som jeg forstår det på jeres tråd her, så skal man bare sætte den sorte ledning på plus og den brune/hvide ledning på minus? (automatik)
Sikringen er vel stadig behøvet på den brune/hvide ledning ik sandt? 

Derudover kan i svare på om det her batteri er ok? 
Batteriet er ok men har du strøm på båden ellers så kan du jo koble den til der. Pumpen kan nok køre sammenlagt 1,5 - 2 time på en fuld opladning
Der skal altid bruges sikring. 
Batterier er ret brand farlige hvad angår kortslutninger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 01-06-2022 14:38:35

Batteriet er ok men har du strøm på båden ellers så kan du jo koble den til der. Pumpen kan nok køre sammenlagt 1,5 - 2 time på en fuld opladning
Der skal altid bruges sikring. 
Batterier er ret brand farlige hvad angår kortslutninger. 

 Hej erik,

Mange tak for svaret, det blot til min lille jolle på 4,6 m så der er ikke strøm allerede.

1,5-2 timer burde være rigeligt - da den kun er i vandet i løbet af sommeren. 
Modtaget så jeg klipper den brune/hvide ledning, sætter sikring på og videreføre kabel fra sikring til minus på batteriet?

Mange tak for hjælpen. 
Jeg forstår ikke "så klipper jeg "
Den sorte ledning skal på minus
Den brun/hvide ledning skal på plus med en sikring imellem.
 
Så kører pumpe på automatik. 
Der skal måske en afbryder ind eller hvordan vil du slukke og tænde for pumpe ? 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Haha, mente bare sådan her. Jeg er en amatør til denne slags :) 
Men ja når jeg sætter den på batteriet så kører den konstant.
Så jeg skal vel have en afbryder for at slå den funktion fra også burde den kører automatisk ellers. 

Men jeg skal så bruge en 3 vejs afbryder? Da jeg både skal ha brun/hvid + brun kabel på den ik sandt?
Kan du anbefale en billig en?


Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis