Godkende el

Hej. 

Jeg har renoveret en hel del, og har i den forbindelse fået trukket nyt strøm rundt fra boksen og ud til stikkontakten og lampe udtag. Alt er lavet af en bekendt. 

Siden da har jeg tænkt noget over det, og har egentlig fortrudt at arbejdet ikke er godkendt af aut installatør (Han er dog uddannet elektriker, men arbejder i andet fag nu. Så han kan ikke skrive for det) 

Har jeg dummet mig, eller kan jeg betale mig til en gennemgang og efterfølgende godkendelse af arbejdet af aut installatør med papir på det? 


Mvh. Christian M
 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske kan du få en installatør til at kigge på det, Men han kan ikke godkende noget, sådan i lovens forstand. Ulovligheden er allerede kørt, da din ven ikke arbejder hos en autoriseret.

Men faktum er at der ikke er nogen der spørger. Der skal ikke anmeldes til kommune eller nogen andre steder. Hvis det er lavet helt galt kan du vel selv se det. Så jeg ville bare lade være som det er.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er en myte, lidt ligesom hvis din bilforsikring ikke dækker hvis du har lavet ulovligheder / kørt uforsvarlig.  Hvis du derimod har kørt der er groft uforsvarlig ( spiritus bl.a. ) Så kan forsikring kræve en regres, altså få dig til at betale en del. 

Det samme med installationer er det groft uforsvarlig så kan der blive tale om krav fra selskabets side.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis alt er lavet efter bogen ville jeg ikke være bekymret..

Du kan evt prøve at beskrive mere specifikt hvad der er lavet? El-tegning, billeder osv?

Supermand skrev den 01-09-2019 20:26:44

Hvis alt er lavet efter bogen ville jeg ikke være bekymret..

Du kan evt prøve at beskrive mere specifikt hvad der er lavet? El-tegning, billeder osv?

Har ingen elregninger. 

Alt strøm er skiftet fra gamle uisolerede ledninger i rør, til nye isolerede ledninger i nye rør (Er ikke elektriker, men de gamle ledninger var små løse ledninger om så sige) Stikkontakter, lampe udtag, kontakter, spots. Alt fra el tavlen og ud til de forskellige rum. 

Der er ikke blevet pillet ved andet i El boksen. 

 


Mvh. Christian M
 

Annonce

Din ændring af installationen skal ikke meldes nogen steder, og en installatør må ikke godkende arbejde, der ikke er udført af hans firma. 

Det lyder som om, du har fået skiftet hele installationen. Så nu er din installation up to date med jord i stikkontakter, stikkontakter i køkkenet på to grupper osv.

Din beskrivelse af gamle uisolerede ledninger i rør springer vi over. 

Garantiforpligtelse har du også overtaget.


fase

Jeg har lavet en lejlighed hvor elarbejdet blev lavet som du beskriver og jeg fik på et tidspunkt lidt kolde fødder (havde også hørt det med forsikringen måske ikke ville betale) så jeg fik lavet et eleftersyn, og det gav lidt mere ro i maven. Se evt. her https://www.el-tech.dk/vi-udfoerer/eleftersyn/eleftersyn-priser.aspx

Hvis det det blot er det beskrevne der er lavet, vil jeg lade det være. Det er så simpelt som det kan være og selvom en uddannet elektriker ikke har arbejdet med det i lang tid, bør det være fint nok. Der kan dog være nye regler der er er kommet til.

De autorisationsregler, er lidt spøjse. Min bror er 'trikker og arbejder normalt under autorisation, men kommer han ud og laver noget for mig i sin fritid, er det lige så ulovligt, som hvis jeg selv lavede det. Det bliver dog mere korrekt lavet...

@perhans et el eftersyn er en stikprøvekontrol, og fanger ikke nødvendigvis alle mangler.

@kimcarlsen der er ikke noget spøjst i autorisationsreglerne, for når din bror er på arbejde er han ansat i firmaet og arbejder under mesters autorisation. Når han laver noget for dig, hvor du beder ham om at lave noget, er det udenfor autorisationen. Det er det samme arbejde, men ikke bestilt gennem mester, hvilket er forskellen. Kvaliteten er den samme.


fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis