Godkende el

Hej. 

Jeg har renoveret en hel del, og har i den forbindelse fået trukket nyt strøm rundt fra boksen og ud til stikkontakten og lampe udtag. Alt er lavet af en bekendt. 

Siden da har jeg tænkt noget over det, og har egentlig fortrudt at arbejdet ikke er godkendt af aut installatør (Han er dog uddannet elektriker, men arbejder i andet fag nu. Så han kan ikke skrive for det) 

Har jeg dummet mig, eller kan jeg betale mig til en gennemgang og efterfølgende godkendelse af arbejdet af aut installatør med papir på det? 


Mvh. Christian M
 

Hej.  Jeg har renoveret en hel del, og har i den... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 02-09-2019 07:42:17

@perhans et el eftersyn er en stikprøvekontrol, og fanger ikke nødvendigvis alle mangler.

Arbejdet udføres af mennesker. Mennesker laver fejl. Der findes ikke 100% sikkerhed. Derfor har vi forsikringsselskaber - De klarer resten.

rigtigt, det er ikke en 100% kontrol. Men et stykke papir, der giver udtryk for at en fagperson ikke har anmærkninger og det er det, som dem der løfter ansvaret i sidste ende (Forsikringsselskabet) tager i betragtning når de vurderer risikoen ved at tage ansvaret.

@kimcarlsen der er ikke noget spøjst i autorisationsreglerne, for når din bror er på arbejde er han ansat i firmaet og arbejder under mesters autorisation. Når han laver noget for dig, hvor du beder ham om at lave noget, er det udenfor autorisationen. Det er det samme arbejde, men ikke bestilt gennem mester, hvilket er forskellen. Kvaliteten er den samme.

Kvaliteten er ikke den samme. 

Når brormanden laver noget og mester sender regningen og der sker en fejl har mester en erhvervsansvarsforsikring  - typisk 10 mio. Det skal være nok til at betale brandvæsenet og bygge et nyt parcelhus.
Mester stiller garanti iht AB18.

Når brormand kommer og laver noget, er det brormanden selv. Eller hans private ansvarsforsikring hvis han har en. Private ansvarsforsikringer går typisk kun til 1 Mio. Det er måske nok til at betale brandvæsenet, men så er der ikke nok penge til et nyt hus.

Brormanden stiller ikke garanti - han få måske ikke nogen julegave i år.


Men et stykke papir, der giver udtryk for at en fagperson ikke har anmærkninger og det er det, som dem der løfter ansvaret i sidste ende 
Det er ikke nødvendigvis en fagperson, som laver el-eftersynet. Det kan være en person, som har været på et kursus i at lave et eftersyn. Bag denne person sidder en med ansvaret.
Kvaliteten er ikke den samme. 
Selvfølgelig er kvaliteten den samme. Du tror da ikke i fuld alvor, at brormand laver en dårligere kvalitet, fordi han laver lidt sort/orange arbejde. Ansvaret er anderledes, det har du ret i.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis