Køb af hus/ overtagelse af nuværende ejers lån


Hej igen

Ja jeg bevæger mig nok lidt udenfor forummets emne, men jeg ved ikke hvor jeg ellers skal spørge..

Hvis i ved hvor jeg skal spørge for rådgivning om emnet sig endeligt gerne til..

Mit problem er at vi for 6 mdr siden flyttede ind i vores drømmehus som vi bor til leje i. Jeg arbejder omkring 25 timer om ugen, min kæreste har en rygskade der gør hende sengeliggende omkring 90% af tiden så hun kan ikke arbejde og det er usikkert om hun nogen sinde kommer til det. 

Nu har udlejer så opsagt lejemålet (med det obligatoriske 1 års varsel) fra september næste år, de vil officielt selv bo i det igen. Vi har Ifølge lejekontrakten forkøbsret og har fået 2 måneder til at finde ud af om vi kan og vil købe huset.

Aftalen er at vi kan købe det uden om ejendomsmægler ved blot at overtage nuværende ejers restlån som ligger lige omkring huset og grundens samlede værdi(ifølge offentlig vurdering fra 2018 hvor huset kort har været sat til salg). Det lyder umiddelbart fair økonomisk, men vi har altid boet til leje så vi har ingen anelse om hvad vi skal være opmærksom på, hvordan processen ville være hvis vi overtager det på denne måde.. om vi overhovedet kan få lov når jeg arbejder deltid og kærestens fremtid er så usikker.. (jeg har regnet ud efter bankens hovedregneregel samlede årsindtægt x 3,5 + opsparing at vi ville kunne låne omkring 400k mere end huset koster, men vi har ingen opsparing og skal man også have det hvis vi gør det på denne måde?

Og hvad med tilstandsrapport kan man få det når huset ikke er sat til salg? Kan vi kræve det? 

Og hvordan finder vi ud af hvad det virkelig kommer tilsat koste at eje med alle afgifter, forsikringer og ting og sager..

Hvad ville i tage med i overvejelserne hvis i stod i vores situation?

Huset er ubetinget mit drømmehus, min kæreste er lidt usikker og ville gerne have haft undersøgt om det var muligt(økonomisk og lovligt) at bygge ud før vi ville købe (muligheden har jo været der siden vi flyttede ind så det er et emne der ofte har været oppe, men vi troede vi havde flere år at blive enige i) 

Vi snakker om et hus til under en million, fra 60’erne og selvom jeg er kreativ og praktisk anlagt, er der begrænsning på hvor meget jeg selv kan klare af større reparationer..

Det er ubetinget en af de sværeste situationer jeg til dato har stået i, Jeg ville helst bare kunne købe huset så vi ikke skal tænke på at flytte igen men der er jo bare så meget mere i det jeg ikke ved endnu 😰

Hej igen Ja jeg bevæger mig nok lidt udenfor... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 01-09-2019 19:33:49

Askholme: Jeg tror du fik en lille trykfejl som forstyrrer meningen ret meget Du skrev:

Reglerne på det her område er ganske strenge og stort set altid til udlejers fordel. Jeg tror der skulle have stået til lejers fordel.

Ja du har helt ret det er en dum trykfejl - måske autocorrect for jeg skrev fra min mobil. Det er lejer som reglerne er til fordel for.

Jeg kan desværre ikke redigerer indlægget længere, så det må blive ved at du heldigvis opdagede det og korrigerede det


Ask
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis