Brænde eller træbriketter?

Hejsa. Jeg har netop købt et hus hvor der er et ældre kombifyr med olie og brænde. Jeg er ikke meget for at bruge olie da det koster en masse penge og vil derfor helst bare bruge brænde delen, men hvad er billigst, brænde eller træbriketter og kan det betale sig at vælge det billigste? 

Jeg har ingen erfaring med hvor meget brænde eller træbriketter der vil gå til på et år ved sådan et fyr? Huset er 100kvm og træhus med radiatorer i alle rum. 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det vil jo afhænge af hvad du skal give for brændet, og hvor meget arbejde du selv vil ligge i det.

Køber du færdig brænde, der er klar til brug er det ikke helt billigt.

Men vil du selv skove dit træ, kan man ofte få det gratis eller meget billigt.

Men sådan en kombi keddel, er noget uøkonomisk at fyre i, så en udskiftning til træpillefyr, eller varmepumpe vil være vejen frem.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 01-09-2019 09:24:10

Det vil jo afhænge af hvad du skal give for brændet, og hvor meget arbejde du selv vil ligge i det.

Køber du færdig brænde, der er klar til brug er det ikke helt billigt.

Men vil du selv skove dit træ, kan man ofte få det gratis eller meget billigt.

Men sådan en kombi keddel, er noget uøkonomisk at fyre i, så en udskiftning til træpillefyr, eller varmepumpe vil være vejen frem.

 Det er helt klart min tanke at skifte det ud med tiden men lige nu er pengene lidt små og jeg tænker at det må være billigere at fyre med træbriketter end olie? Jeg ved godt der er lidt mere arbejde i det men det er okay. Hvis nu man bestiller sådan en palle briketter med lige knapt 1000kg, hvor længe kan jeg så forvente at sådan en holder? 

Bruger du fyret til varmt vand om sommeren ?

Jeg vil tro at 1000 kg briketter vil svare til 500 liter olie

Og er huset rimeligt isoleret vil jeg tro du ville bruge 1500-2000 liter olie om året

og med træbriketter 3-4 tons

Så fyre du med briketter er det ca ½ pris i forhold til fyringsolie


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 01-09-2019 09:37:12

Bruger du fyret til varmt vand om sommeren ?

Jeg vil tro at 1000 kg briketter vil svare til 500 liter olie

Og er huset rimeligt isoleret vil jeg tro du ville bruge 1500-2000 liter olie om året

og med træbriketter 3-4 tons

Så fyre du med briketter er det ca ½ pris i forhold til fyringsolie

 Jeg har kun lige købt huset og har ikke overtaget det endnu så ved ikke så meget men varmt vand kommer fra en elektrisk varmtvandsbeholder af nyere dato, så umiddelbart vil jeg mene fyret kun bruges til at opvarme de radiatorer der er i huset. 

Tidligere ejer har oplyst at der bruges små 1200 liter olie om året. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis