GRPSandwich fribord

Hej er det kan forklare hvad GRP sandwich fribord er for noget. Er det godt eller skidt.

Jeg er ved at kikke på en båd hvor det står beskrevet.

Mvh

Torben


<p>&#160;</p>
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er to lag glasfiber med balsatræ, eller skum imellem.

Er det en ældre båd er det nok balsatræ..

Det er der som sådan ikke noget galt i, medmindre der er trængt vand ind i sandvitsen, og er det balsatræ rådner det, og man får et blødt dæk. Hvilket man også kan få hvis det er skum, så vil vand og frost få dækket til at glasfiberen løsner sig fra skummet.


Vi prøver igen, i morgen --

Ja det er en stiv/stærk konstruktion, men hvor tyk glasfiberlagene er ved jeg ikke.



Vi prøver igen, i morgen --
Hvis det er på fribord på en mindre båd, vil jeg skønne at glasfiberen er 3- 5 mm tykke med 5 mm skum i midten.

Hvis det er en stor båd, bliver lagtykkelsen nok større - og det tykkeste lag ligger yderst.


To ulykker kommer sjældent alene.
Det er typisk at HVIS der er rådden balsa i en sandwich konstruktion i dækket, så vil dækket være blødt at gå på.
Tilsvarende kan man MÅSKE kontrollere det på fribord, ved at trykke ud, på siden indefra. Det skal være helt stift og fast.
Men det er nok svært at kontrollere indvendigt, fordi der sidder jo skabe og alt muligt.

Sandwich er godt nok, og det giver isolering, som ren glasfiber ikke giver. Du får altså en bedre isoleret båd.

Hvis du er i tvivl, så få en bådebygger til at kigge på det. De penge er givet godt ud - det er et vanskeligt arbejde, at udbedre rådden balsatræ i sandwich.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis