Forkert maling?

Hej,


En maler har brugt vedhæftet facade maling til to indendørs vægge i stuen. Væggene er af mursten (fuldmurshus fra 71'). Det blev malet i forbindelse med at vi overtog huset, da vi lige har købt den. Så vi ved ikke om lugten er fra tidligere eller forårsaget af malingen, men disse to vægge lugter, for lugten der har spredt sig i stuen er mest koncentreret når vi stikker næsen i væggen.

Han har brugt grunder før malingen. Og han har malet væggene 3 gange.

Fik at vide årsagen kunne være malingen eller noget andet. Kan simpelthen ikke beskrive lugten.

Nogen bud på om det var klogt med dette maling?

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nej - det var ikke klogt. Den viste maling er til udendørs brug.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det har stort set ikke noget at sige. Bare sørg for at udlufte i afgasningsperioden som er ca 2 uger. Fremadrettet vil jeg anbefale jer at bruge svanemærket maling indendørs. Ellers er det intet problem.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er snart 1 1/2 måned siden det blev malet. Skal vi vente længere?

Det lyder mærkeligt. Der står i databladet at malingen er lugtfri. I kan prøve at male væggen med en isolerende maling og se om det kan holde lugten inde. 


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Lugtfri er et relativt begereb afhægig af omstændighederne. Den viste maling er stadig til udendørs brug.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Og hvor vil du hen med den kommentar? 


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Hvorfor bruge udendørsmaling til indendørs? - blot et spørgsmål, da jeg jo synes at "@kæmpekranen" normalt har seriøse svar?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Svanemærket omhandler de samlede miljøbelastning fra produktion og forbrug. Derfor ser svanemærket på hele produktets rejse og de miljøproblemer, der opstår undervejs

... og ikke en stavelse om lugt.

Svanemærket og EU-Blomsten er Danmarks officielle miljømærker som ikke kan bruges som rettesnor angående lugt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis du læser min første kommentar så står der jo ganske klart at jeg vil anbefale at male med en svanemærket maling.

Men jeg skriver til OP at han/hun ikke skal være bange for noget sundhedsskadeligt. Malingen burde ikke lugte kraftigt efter afgasningsperioden. Ej heller når det er en udendørsmaling. Løsningen må være at tage fat i maleren eller at male væggen med isolerende maling.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Kan ingen steder se at denne maling er svanemærket. Har ej heller skrevet at lugten har noget med svanemærket at gøre. Det står faktisk direkte i dette produkts sikkerhedsdatablad.



Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også