El-bagrude - køb reparationslak

Så er årstiden kommet hvor man en gang i mellem skal bruge sin el-bagrude.

Hvor kan man købe denne reparationslak? Det er blot nogle få af disse "varmetråde" som ikke virker, men de skulle jo gerne virke alle sammen.

Vh
Troels
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Det kan man købe i en autoudstyrsforretning eller evt. hos Biltema.

Jeg har prøvet det for en del år siden, og jeg synes det blev noget brasssss. cry cry

Med venlig hilsen

Søren
Jo, disse ledende lakker kan være udmærkede, hvis reparationen udføres omhyggeligt.
Rigtigt, der løber en vis strøm, men i de enkelte tråde er den ikke så voldsom igen. Hvis man påfører en passende lagtykkelse, fungerer det.

Når der er dug på ruden noteres, hvilke tråde, der er afbrudt.
Herefter findes bruddet let ved hjælp af en lampe (12V) med et par ledninger på. Når ledningerne anbringes på hver side af et brud, lyser lampen, ellers ikke.
Bruddene markeres med en spritpen.
Ruden + varmetråden tæt på bruddet affedtes forsigtigt med f.eks. sprit.
Anbring et stykke tape på hver side af varmetråden ud for bruddet.
Påfør ledende lak, gerne af flere gange for at få en god tykkelse.
Fjern tapen, når lakken er passende tør.
Ovenstående metode er afprøvet, og holdt i 15 år.
Ledende lak, der også bruges til reparation af brudte printbaner i elektronik, fås også i elektronikforretninger.
Lodning på en elbagrudes varmetråde vil jeg betegne som en umulig opgave, med undtagelse af selve tilslutningsstikket.
Ved fabrikationen bruges en loddelegering med et forholdsvis lavt smeltepunkt. Jeg er dog selv sluppet afsted med at bruge almindeligt elektronikloddetin, en ikke for varm spids, og en hurtig lodning.

Hansw

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Tak for jeres svar - også selv om svaret er at I har dårlige erfaringer med denne reparationslak, så er alle svar velkomne.

Jeg tror dog at jeg vil forsøge med reparationslak, men ikke noget med at lodde, hvis det ikke virker med rep.lak, så må jeg jo leve med det.

mvh
Troels
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis