Asbestslam

Hej. Vi har fået konstateret asbestslam på loftet, og det synes jeg er rigtig ubehageligt. Det stod ikke i tilstandsrapporten, da vi købte det for et års tid siden. Andre der har stået i samme situation, som vil beskrive hvad de har fået gjort? Skal jeg være bange for, det kommer i resten af huset? Huset er fra 1977.

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Jeg var samme tur igennem for to år siden, da vi overtog et Johan Christensen hus fra 1972, hvor tidligere ejere for mange år siden havde fået spulet og malet taget. 

Jeg har tidligere skrevet nogle indlæg i denne tråd:

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/217261/s/rengoering-af-loftrum-med-asbest-stoev

Min erfaring dengang var, at ejerskifteforsikringen ikke dækker det, da forholdet ikke er en skade eller noget der kan give følgeskader på bygningsdele. 

Jeg erfarede dog (med hjælp fra en anden byggesagkyndig) at den byggesagkyndige der udarbejdede tilstandsrapporten kan drages til ansvar, da forholdet burde være nævnt i tilstandsrapporten, og da vedkommende burde se forholdet ved inspektion af loftsrummet. Havde jeg som køber haft den viden, kunne jeg have forhandlet en udbedring med sælger eller fravalgt huset.

På Husklage.dk ligger der flere lignende sager, hvor byggesagkyndig er gjort ansvarlig, og ved en ny sag vil disse afgørelse danne præcedens for udfaldet af en ny sag.  

I vores tilfælde valgte den byggesagkyndige et firma til at udbedre forholdet. Det blev Effektiv Bygge- og Skadeservice, som vi i øvrigt var meget tilfredse med. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tak for dit svar! Jeg må kontakte den byggesagkyndige, som har stået for tilstandsrapporten. Fik I fjernet alt asbest? Og hvordan sikrer man sig, at det ikke kommer rundt i huset, når en evt. sanering står på? Jeg må indrømme, at jeg er blevet noget nervøs og synes, at det er en jungle at finde rundt i, hvad der er bedst at gøre. For allerhelst vil jeg have fjernet al asbestholdigt materiale, men på den anden side bryder jeg mig heller ikke om, at der skal rodes op i det. 

Ja, vi fjernet al isolering på hele loftet (vores hus er på 210m2). Isoleringen blev rullet sammen og lagt i plastikposer oppe på loftet, som blev båret ud. Vi har ikke indvendig loftlem, men lem i gavlen af vores hus, så alt arbejde foregik udendørs. 

Da de havde fjernet isoleringen aftørrede de spær og støvsugede alt to gange med en industristøvsuger med HEPA-filter. De støvsugede anden gang et par dage efter, da asbestfibre, der hvirvler op, falder ned igen med ca. 2 cm. I timen. 

De afsluttede projektet med at hæve gangbroen og blæse 350mm papiruld ind på loftet. 

Af foranstaltninger havde de opsat et apparat, som dannede et undertryk på loftet, for at minimere spredning af asbestfibre. Jeg var ikke så nervøs for asbest i selve huset, da vi inden da havde opsat nye gipslofter, som er fuget, spartlet og malet, og som sagt har vi udvendig lem til loftet. Man kan også befugte asbestslammet med en vandforstøver for at minimere spredning. 

Det er vigtigt, at du tager den med ro og ikke hidser dig unødigt op :-) Slammet på dit loft er jo ikke 100% ren asbest, men indeholder også fibercement. Og der vil nok altid være asbestfibre på et loftsrum med asbesttag. Jeg mener at have læst, at bølgeplader asbest indeholder ca. 10% asbest. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Vi har indvendig loftlem, så det ville så skulle foregå indefra i vores tilfælde. Vi har et aflukket rum på loftet, hvor væggene er beklædt med træ, som vi har brugt til opbevaring, så selve loftrummet er ikke blevet brugt, dog har vi da en gang i mellem været derinde via dør i det aflukkede rum.

Jeg prøver at bevare roen, men føler, at det er lidt uoverskueligt, da vi ikke selv har gjort noget ved huset, så jeg ved i princippet ikke, hvor tætte lofter osv. er.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Asbestslammet ligger formentligt øverst på isolering og på taglægter og spær, så risikoen for indtrængende til beboelse er nok begrænset. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Tak for dine svar. Jeg må se, hvad den byggesagkyndige har at sige.

Der er masser af huse der har asbest støv på loftet. Stort set alle huse med asbest tag har støvet liggende. Har der været tagvask så er det lidt mere synlig, men det ændrer ikke på at det er ganske almindeligt. 

Hvis man er udsat for asbest støv kan der være risiko for lungehinde canser. Denne sygdom opstår næsten udelukkende med asbest som årsag. Det er imidlertid en meget sjælden sygdom, i det meste af landet, ( ca. 140 nye tilfælde årlig ) men i Ålborg og Nørresundby er det knap så sjældent. Det skyldes naturligvis den massive påvirkning der været fra eternit fabrikken i det hele taget. Der er eksempler på at børnene legede og byggede huler i hallerne hvor asbest sækkene blev opbevaret.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, reelt set må rigtig mange mennesker i en eller anden grad udsættes for asbest, og heldigvis er det sjældent at asbestrelaterede sygdomme optræder. Men jeg må indrømme, at jeg lige blev bange, da jeg fik at vide, at der var asbestslam på loftet.

Wezio skrev den 31-08-2019 12:00:05

Hej,

Jeg var samme tur igennem for to år siden, da vi overtog et Johan Christensen hus fra 1972, hvor tidligere ejere for mange år siden havde fået spulet og malet taget. 

Jeg har tidligere skrevet nogle indlæg i denne tråd:

https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/217261/s/rengoering-af-loftrum-med-asbest-stoev

Min erfaring dengang var, at ejerskifteforsikringen ikke dækker det, da forholdet ikke er en skade eller noget der kan give følgeskader på bygningsdele. 

Jeg erfarede dog (med hjælp fra en anden byggesagkyndig) at den byggesagkyndige der udarbejdede tilstandsrapporten kan drages til ansvar, da forholdet burde være nævnt i tilstandsrapporten, og da vedkommende burde se forholdet ved inspektion af loftsrummet. Havde jeg som køber haft den viden, kunne jeg have forhandlet en udbedring med sælger eller fravalgt huset.

På Husklage.dk ligger der flere lignende sager, hvor byggesagkyndig er gjort ansvarlig, og ved en ny sag vil disse afgørelse danne præcedens for udfaldet af en ny sag.  

I vores tilfælde valgte den byggesagkyndige et firma til at udbedre forholdet. Det blev Effektiv Bygge- og Skadeservice, som vi i øvrigt var meget tilfredse med. 

 Jeg håber, det er ok, jeg lige skriver igen. Jeg har meldt situationen til min ejerskifteforsikring og venter på svar fra dem. Jeg har dog ikke nogen forventning om, at de dækker. Fik du byggesagkyndig til at dække igennem husklage.dk eller hvordan? Jeg har nemlig snakket med den byggesagkyndige, som udarbejdede tilstandsrapporten, og han mener ikke, at han har begået en fejl.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også