Hegn med låge

Jeg har ca 4.5 meter mellem garage og hus. Jeg skal have lavet et hegn med en låge i.  De første 50 cm (taget fra venstre, skal være lukket gr en trappe, så en låge og de resterende m fast hegn  

Højden på hegnet må gerne være min 150  

Efter mange råd, er jeg blevet meget i tvivl om selve konstruktionen.  Planen var egentlig at støbe stolpefødder ned, og påsætte en 7.5 stille ovenpå. Men er det nok- skal hele pælen støbes ned og/ eller  bør det være en 4x4 stolpe?



Hvis du prøver - så lærer du noget
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Stolpefødder er totalt uegnede til hegn. De kan kun anvendes til carporte og redskabsskure hvor der kan indbygges afstivninger.

Du må grave dem ned og enten støbe eller fylde op omkring med nøddesten. Og hvis stolperne skal være træ ville jeg minimum gå op i 4x4. Men du kunne jo også bruge stolper i andre materialer såsom stål, beton eller andet. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Fuldstændig enig. Stolpefødder virker som hængsler når hegnet påvirkes. Måske lidt overdrevet , men det vælter bare en solsort sætter sig på det.  

Stolper af træ graves ned i 70- 80 cm dybde når du ønsker 150-160 cm højde. Skal en stolpe bære en låge kan der laves en skråstiver bagud. Denne graves ned med en tværpind nede i bunden, så den kan stå for noget træk. Er det en ret stor låge så skal den støttes med hjul eller lignende yderst. Men det kræver at arealet det skal køre på er nogenlunde vandret. Ellers må du have en stærkere stolpe end 10 x10 cm


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak- jeg laver det som det oprindeligt var. 4x4 og støbe ned. 




Hvis du prøver - så lærer du noget

...kan det evt laves i 7.5, hvis jeg har tværstivere imellem på skrå/vandrer over jorden?


Hvis du prøver - så lærer du noget

Ud over at stolperne som nævnt bør stå urokkelig fast, vil jeg anbefale stolperner er høje nok til at monterer en overligger der låser stolpernes indbyrdes afstand så lågen også om nogle år stadig går frit.

Låge og hegn bør være af nogenlunde samme tilsnit. En massiv trælåge i et spinkelt trådhegn er en øjebæ.

Du bør også undgå hjul som hjælpemiddel. Det er en nødløsning på en vakkelvoren konstruktion. 

Det er kun et spørgsmål om kort tid, så vil grus, blade og andet snask besværliggøre funktionen.

Endelig vl jeg anbefale lågen placeres så den kan åbne mere end 90 grader, så cykelstyr, trillebøre og lignende ikke støder mod lågen eller griber fast i lukkeanordningen.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis