Alarm med smart home integration

Jeg er på udkig efter et alarmsystem der kan kombineres med noget smarthome. Jeg synes dog det er en jungle at hitte rede i, derfor tænkte jeg at I kunne pege mig i den rigtige retning.
Jeg har p.t. INTET smart i mit hjem, andet end en trådløs Danfoss styring af gulvvarmen.
I første omgang skal alarmen køre standalone, men jeg kunne godt tænke mig at det på et tidspunkt kunne sættes op til at tænde lyset udenfor, og eventuelt andre steder i huset.
Hvad skal jeg gå efter? Jeg har bl.a. haft lidt kig på Somfy, Netatmo, Jablotron 100+ og Ajax. De to førstnævnte ved jeg er kompatibel med f.eks. IFTTT eller Google Assistant. De to andre er vist ikke (endnu), men man kan købe smartplugs som tilbehør. 

Er der nogen der har erfaringer nogle af de nævnte systemer? Eller som vil komme med nogle inputs? 

De to

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej,

Som du selv nævner er Jablotron JA100 ikke kompatibel med smart home (3. parts komponenter) som du tænker det. Du kan godt bygge et smart home med JA100, men så er det JA100 centralen der er din "controller" og den som det hele er bygget op omkring - med JA100 komponenter.

Det du søger er nok nærmere et system som fx Vanderbilt SPC. Et fuldblods professionelt og F&P registreret tyverialarmanlæg, MEN med en rigtig smart "Flex C" protokol, som tillader systemet at integrerer med et smart home system (via en Lundix), så du kan styre det hele via fx Google Assistant, og bruge alarmsystemets tilsluttede åbningskontakter og rumdetektorer i dit smat home (fx styring af lys). Jeg har selv samme system her hjemme, og det virker! Jeg styrer bl.a. mit lys, varme, elektriske dørlåse på yderdøre, samt garageport. Du kan se en lille video om det her: https://www.youtube.com/watch?v=rvhx3dduljU 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Renepaulsen : 

Hej

Man skal lige pas lidt på  Jablotron og  alle deres finurligheder  

Fx med F-link Selvfølgelig  er det også en forretning som alle andre: -)

Huha F-link er lukket og alt muligt : -)

Og de skal have en mindre formue for lige at lave lidt om på det : -)

Sådan er det jo bare 😊

Ellers er jeg godt tilfreds : -)

Men ærgerligt alt starter med en stor løgn: -)

Hilsen Martin  G.


Går og roder med lidt af hver : -)
MartinG skrev den 31-08-2019 23:22:31

Renepaulsen : 

Hej

Man skal lige pas lidt på  Jablotron og  alle deres finurligheder  

Fx med F-link Selvfølgelig  er det også en forretning som alle andre: -)

Huha F-link er lukket og alt muligt : -)

Og de skal have en mindre formue for lige at lave lidt om på det : -)

Sådan er det jo bare 😊

Ellers er jeg godt tilfreds : -)

Men ærgerligt alt starter med en stor løgn: -)

Hilsen Martin  G.

 Hej Martin G.,

Hvad oplever du af problemer med Jablotron (og F-link)?

Er det fordi den forhandler du har købt ved ikke vil yde dig kompetent support?

Jablotron JA100 er ligesom andre professionelle anlæg registreret hos bl.a. F&P (Forsikring & Pension) og det er hverken nemt eller billigt at få sine produkter igennem nåleøjet. Ændres der væsentligt på produkterne kan det kræve en ny registrering, så det er ikke noget man bare gør. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej Wezio

Det var i starten da , jeg indhente tilbud fra de forskellige Jablotron forhandler, huha der var F-Link virkelig noget af et stykke software som var hemmeligt: -)(Det var ikke noget man bare kunne få som slutbrugere)

Man selvfølgelig  er det også en forretning, hvor der skal tjene penge hver gang Kunden skulle have rettet lidt til : -) så forhandler kunne  score en lille 1000 kr. hver gang  for 10 – 15 min arbejde: -)

Endelig fandt jeg et par forhandler som lige skulle have deres bagland i orden angående F-link : -)

Så fik jeg bare det med i handelen : -) (Men selvfølgelig er det nok mere til dem der selv ville rode med det hele selv ) men fik også at vide de ikke ville hjælpe uden penge😊 så jeg måtte selv hutle mig frem,   til nogle løsninger det lykkes da også meget godt syntes  jeg : -)

Hilsen Martin  G.


Går og roder med lidt af hver : -)
MartinG skrev den 01-09-2019 20:20:54

Hej Wezio

Det var i starten da , jeg indhente tilbud fra de forskellige Jablotron forhandler, huha der var F-Link virkelig noget af et stykke software som var hemmeligt: -)(Det var ikke noget man bare kunne få som slutbrugere)

Man selvfølgelig  er det også en forretning, hvor der skal tjene penge hver gang Kunden skulle have rettet lidt til : -) så forhandler kunne  score en lille 1000 kr. hver gang  for 10 – 15 min arbejde: -)

Endelig fandt jeg et par forhandler som lige skulle have deres bagland i orden angående F-link : -)

Så fik jeg bare det med i handelen : -) (Men selvfølgelig er det nok mere til dem der selv ville rode med det hele selv ) men fik også at vide de ikke ville hjælpe uden penge😊 så jeg måtte selv hutle mig frem,   til nogle løsninger det lykkes da også meget godt syntes  jeg : -)

Hilsen Martin  G.

 Hej Martin G.,

Tak for dit svar. 

Om forhandlerne vil udlevere F-link softwaren eller ej, har jo ikke noget at gøre med Jablotrons produkter. 

Som jeg husker det gav jeg dig også et tilbud på JA100, men fik aldrig nogen tilbagemelding fra dig. Havde du købt anlægget ved mig, havde du uden problemer fået F-link med, ligesom jeg også tilbyder en TeamViewer session til lige at få finpudset de sidste detaljer i programmeringen. 

Af princip yder jeg ikke gratis support på produkter, der er ikke er købt ved mig. Jeg skal trods alt også leve af det. :-)

Hilsen Kasper 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Hej Kasper : -)

Selv tak : -)

Jeg takker for dit tilbud  mon ikke jeg skrev det ,  og  jeg kigger på det : -)

Dejligt,  at F-Link  ville være med i købet (”gratis”) ved køb hos dig.

Ja selvfølgelig skal du da ikke yde gratis support på produkter, som ikke er købt ved dig.

Hilsen Martin : -)


Går og roder med lidt af hver : -)

Er Jablotron kompatibelt med Home Assistant, IFTTT, eller lignende? 

renepaulsen skrev den 01-09-2019 21:35:30

Er Jablotron kompatibelt med Home Assistant, IFTTT, eller lignende? 

 Nej. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio 

kunne det være fordi Jablotron er mere over i den professionelle verden? 


Går og roder med lidt af hver : -)
MartinG skrev den 01-09-2019 21:56:29

Wezio 

kunne det være fordi Jablotron er mere over i den professionelle verden? 

 Jeg tror det kommer på et tidspunkt. Enten bliver det Jablotron selv der kommer med det, eller også bliver det en 3. Part. 

Ved Vanderbilt SPC tyverialarmen (tidligere Siemens Security Products) har et svensk IT-firma udviklet et interface (Lundix) som bygger bro i mellem tyverialarmen og Z-wave/Zigbee, så tyverialarmen kan integreres med smart home. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis