Opsætte stålskorsten

Hej. Jeg skal hjælpe med at sætte en stålskorsten. 

Fra top af brændeovn og op til loft er der 1 meter. Det er et gammel lavloftet hus. 

Jeg kan læse at der skal være ca 40 cm fra uisoleret til brændbart. 

Dvs jeg skal have et uisoleret frøgrør på ca 60 cm. 


Kan man istedet bare bruge isoleret røgrør hele vejen? Altså undgå det korte stykke med uisoleret. Eller vil det se fjollet ud? 


Tak 


 Vh.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan man godt , men du mister en hel del varme......................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det er jo en smagssag. Personligt ville jeg synes at det så lidt fjollet ud som du selv skriver, men igen afhængig af str på din oven. Med den mindste morsø ovn vil røret næsten dække oven, mens du med en ordentlig fætter ikke vil have det samme problem.


Kan du ikke bare sætte røret på ovnen løst og se om det matcher i dimensionerne? (kan fruen leve med det?)

personligt syntes jeg det er en fin ide med isoleret rør fra ovn og op til loft.

måske mest fordi jeg selv også har valgt den samme løsning.

jeg tænker ikke meget over om der forsvinder lidt af varmen ud igennem skorstenen, men det er også mest til hyggen i sommerhuset.

60 cm uisoleret rør vil næppe bidrage særligt meget

NielsChr skrev den 30-08-2019 22:58:46

60 cm uisoleret rør vil næppe bidrage særligt meget

 Det er jeg så sikker på det ville 😉

Herhjemme har vi u-isoleret rør inden og det bliver betydeligt varmt (hånden kan ikke være på) og dermed frigiver det en del energi til rummet.. 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis