Gennemgående gulv i flere rum laminat

Hej. Jeg skal til at lægge nyt gulv i mit hus fra 2011  

Gulvet som ligger der nu er douglas massiv som desværre splinter helt vildt om vinteren når gulvvarmen sætter ind. 

Jeg køber Berry Alloc, laminat. 

Kan jeg lægge køkken / alrum og soveværelsesgulvet ud i et? Altså så gulvet er gennemgående ind til soveværelset? 

Det synes konen jo kunne være flot. Men jeg synes at jeg kan læse at det ikke er godt når der er forskellig varme på gulvvarmen i de to rum. Og det andet er hvordan man gør det rent praktisk når man skal starte i et rum og så få det til at passe med det andet. Man kan jo ikke lægge gulvet “baglæns” ? 

Håber det giver mening :))) 


Tak


 Vh.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jo du kan som regel godt lægge det baglæns. 

Det er blot at mål ud flere steder og være sikker på, at du ikke slutter med luft på eksempelvis 2 cm, så er det ikke muligt at luse et stykke i. 


Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 29-08-2019 23:52:45

Jo du kan som regel godt lægge det baglæns. 

Det er blot at mål ud flere steder og være sikker på, at du ikke slutter med luft på eksempelvis 2 cm, så er det ikke muligt at luse et stykke i. 

 Ok tak for svar. 

Så kan jeg i teorien lægge første bræt i døråbningen og så gå begge veje ? 


 Vh.

Hej igen. 

Her er en tegning over de rum som skal have nyt gulv. 

Vil det være ok at starte ved den røde prik og lægge gulvet igennem rummene ifølge den grønne streg, og slutte af ved de blå prikker? 

Og så de steder hvor der er indhak, lægger jeg der sidste stykke gulv baglæns.

Håber det giver mening :) 



 Vh.

Ja det gør du bare. Jeg har lavet samme nummer hjemme ved mig, ingen problemer. 

Et slåbræt du kan lægge på og forsigtigt slå det tæt sammen er godt at have. 

Er der eksisterende karme til døre, eller bliver de monteret bagefter? 


Mvh. Christian M
 

Christian M skrev den 30-08-2019 19:41:08

Ja det gør du bare. Jeg har lavet samme nummer hjemme ved mig, ingen problemer. 

Et slåbræt du kan lægge på og forsigtigt slå det tæt sammen er godt at have. 

Er der eksisterende karme til døre, eller bliver de monteret bagefter? 

 Super. Tak! 

Ja der er karme på dørene men de skal rykkes ca 5mm ned for at passe til det tyndere gulv. Eller også skal jeg ha helt nye karme og døre.. 


 Vh.

Annonce

Da der er tale om et svømmende gulv, der jo som ordet siger netop er svømmende og skal kunne bevæge sig frit med skiftende luftfugtighed og temperatur, vil jeg være meget bekymret for om den fer/not du har ved f. eks. døren mellem køkken og soveværelse kan holde til den spænding, der forårsages af de to gulves bevægelser.

Jeg blev anbefalet, da jeg lagde gulv i en vinkelstue på ca. 30 m2, at lægge det som to svømmende gulve med en afdækningsliste imellem, og jeg kan da se at det er ganske meget (omkring 1 cm) de to gulve bevæger sig i forhold til hinanden over året.

efry skrev den 30-08-2019 21:21:20

Da der er tale om et svømmende gulv, der jo som ordet siger netop er svømmende og skal kunne bevæge sig frit med skiftende luftfugtighed og temperatur, vil jeg være meget bekymret for om den fer/not du har ved f. eks. døren mellem køkken og soveværelse kan holde til den spænding, der forårsages af de to gulves bevægelser.

Jeg blev anbefalet, da jeg lagde gulv i en vinkelstue på ca. 30 m2, at lægge det som to svømmende gulve med en afdækningsliste imellem, og jeg kan da se at det er ganske meget (omkring 1 cm) de to gulve bevæger sig i forhold til hinanden over året.

 Ja det er rigtigt med det svømmende gulv. 

Jeg mener at max længden må være 15 meter på dette gulv. 

Men måske skulle man lægge det sådan at hvis der nu opstår problemer så kan jeg skære en fuge ved døråbningen og sætte en liste på. 

Men jeg vil lige høre ved forhandleren inden jeg begynder da det jo går ud over (livs)garantien hvis jeg lægger det forkert. 


 Vh.

Jeg havde ikke Lige overvejet at det kunne være et problem med allerede gulv under. 

Hos mig er der betongulv i alle rum, så der var det intet problem


Mvh. Christian M
 

Frederoxx skrev den 30-08-2019 21:37:10

 Ja det er rigtigt med det svømmende gulv. 

Jeg mener at max længden må være 15 meter på dette gulv. 

Men måske skulle man lægge det sådan at hvis der nu opstår problemer så kan jeg skære en fuge ved døråbningen og sætte en liste på. 

Men jeg vil lige høre ved forhandleren inden jeg begynder da det jo går ud over (livs)garantien hvis jeg lægger det forkert. 

 Jeg vil anbefale at ligge det med t skinner i døråbninger. Du løser problemet med bevægelser, samt det ser væsentligt mere prof ud at det er udført på denne måde kontra fuger.


Henrik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis