Fundering af stolper til halvtag / skur

Hej;
Jeg skal bygge et halvtag til cykler. Det bliver omkring 3x3 meter. Planen er en stolpe i hvert hjørne og så en ekstra i midten på hver side. Dvs. der bliver helt åbent i enderne. Taget skal have rejsning på langs. Stolperne bliver 2 meter og toppen af rejsningen bliver 2.5 meter. Regner med at lægge tagpap på. Umiddelbart er det ikke planen, at der skal vægge på siderne.
Her er problemet - uden vægge kan jeg ikke lave afstivere imellem stolperne udover den, der er i toppen lige under taget.

Umiddelbart ville jeg grave hver stolpe ned (evt med stolpespyd i bunden og støbt), så den bliver stabil, men der er mange råd imod træ i direkte forbindelse med jord.
Alternativet er vel en stolpebæring: https://www.davidsenshop.dk/pi/IBF-Stolpeb%C3%A6ringer-vinkel-12x15x80-cm-gr%C3%A5-~_6574215_204040.aspx Men har det fat nok i stolpen til at blive stabilt?

Andre ideer?

TAK for altid fantastisk hjælp her!


Jonas
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Dvs du har ingen “kryds” på nogen sider?

I så fald ville jeg ikke sætte min lid til et lille beslag. Hvis du graver trykkede stolper ned i 90cm  med stolpebeton/ jordfugtet beton skal de måske skiftes om 10 år - men hvis du ikke har sider burde det let være muligt

Jeg ville ikke støbe stolperne fast, så er de ret besværlige at skifte, samt de rådner hurtigere. Lav et passende stort hul, og stamp op med sand, det er det hvor nedgravede stolper holder længst.

Jeg vil heller ikke mene det dur med stolpesko, når du ikke vil have kryds.

Du kan jo også vælge galvaniserede jernstolper, dem kan du støbe fast, uden problemer med holdbarheden.

Skulle du alligevel vælge stolpesko, synes jeg de her er dem som giver mest stabilitet.


Vi prøver igen, i morgen --

Endnu nemmere - tak!


Jonas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis