Hej LDS'er,
Skal igang med at få lagt en indbygget garage på ca 23 m2 til boligarealet. Garagen er allerede en del af hussokkel, mur og tag.
Afgørelsesdato var sat til mid-2018. Byggearbejdet er startet den mid-2019. Byggetilladelsen er på plads.
Mit spørgsmål er med hensyn til bygningsreglement der skal overholdes:
Kan læse mig til vi selv må vælge at bygge efter BR15 eller BR18.
I perioden fra 1. januar 2018 til 30. juni 2018, er det som bygherre muligt at vælge, om man vil søge om byggetilladelse efter BR15 eller BR18. Er det korrekt forstået?
Da vi selv regner med at lave så meget som muligt selv, inkl. at sætte isolering op, skal vi lige være helt sikker på vi overholder kravene. Bliver det betragtet som tilbygning eller ændring anvendelse med "indbygget garage til boligareal"?
For at overholde BR15 går jeg ud fra vi skal have en minimums isoleringsmængde der giver en hvis U-værdi = x antal varmetab.
f.eks. 150 mm i Ydervægge, 300 mm i terrændæk og 300 mm i loft.
Vi har lige fået lavet hulmurs isolering også rundt om garagen. ydermuren er 300 mm tyk inkl mursten. Det giver et hulrum på 84 mm. (samme mængde der er i resten af huset). Er det for lidt isolering for at overholde BR15? må man kompensere med mere isolering i loft og gulv?
Vi kan relativt nemt smide mere isolering i gulvet og i loftet er der god plads, men ønsker at kende minimums kravet på væggene for at beholde så mange m2'er som muligt.
Tak!