Flytte Nilan anlæg til uopvarmet loft?

Hej

Jeg har en 205 m2 bolig i to etager med Nilan varmegenvinding. Pt. er det placeret i et rum i overetagen, men jeg er ærligt talt træt af, at det optager m2, og overvejer at slå rummet sammen med det tilstødende værelse.

Kan man - og må man - flytte anlægget til et uopvarmet og uisoleret loftsrum? Eller vil det ødelægge anlægget/koste på genvindingsgraden? Tilslutningsslangerne skal naturligvis isoleres grundigt.

Mvh

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvilken type, hvilket model?

Mange aggregater kan du flytte til uopvarmet rum. Husk dog at aggregatet SKAL være i drift om vinteren, ellers få du kondensophåbning nogle uheldige steder i anlægget.

Aggregatet skal selvfølgelig have kondensafløb - og det skal ikke være en haveslange igennem tagsten, som fryser til.

Nilan har gode installationsvejledninger. Læs dem. Følg anbefalingerne.

Og så må tilslutningsslangerne jo ikke være mere end ca 20cm! Resten skal udføres i fast rør, ellers nedsættes effekten på anlægget drastisk. Og husk godt med isolering, også af selve anlægget. De 30-50mm sådan nogle anlæg er isoleret med fra fabrikken er ikke nok hvis det skal sidde på et uisoleret loft.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 01-09-2019 19:40:18

 ellers nedsættes effekten på anlægget drastisk. 

 

Det kunne jeg godt tænke mig at få en definition og nogle tal på.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jamen så må du selv lede efter det. Jeg har ikke som sådan nogen dokumentation.
Men almindelig kendskab til fysikkens love, observationer fra hverdagen samt hvad jeg har læst mig til blandt andet her på siderne siger mig at det er rigtigt.
En tommelfingerregel skulle være at at flexslange skulle give ti gange højere tryktab end glat rør.

Jeg synes der er mange eksempler på at det nok forholder sig cirka sådan.
Hvem har ikke hørt om at man kan "tune" en knallert ved at polere skyllekanalerne? Biler og fly er jo heller ikke blevet mere rynkede i overfladen med tiden. Svømmere barberer hår af for at være hurtigere.

At alt det og meget mere skulle være Fup eller bare tilfældigheder er umuligt for mig at tro.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Jeg er helt enig i fysikkens love, men nu skriver du jo ordet "drastisk": Hvor meget er det?

Og hvor har du fra at grænsen på tilslutningsslangerne går ved 20 cm?
Jeg tænker det har været et skøn i den konkrete installation du har det fra, for tryktabet påvirkes jo i alle installationens komponenter, hvorfor man ikke vil kunne overføre "max 20 cm"-reglen til andre installationer i og med at installationerne er forskellige.

Det med at anlæggets isolering ikke er nok, skal også tages med et gran salt, da der i producentens dokumentation formentligt står at der skal, eller at der er, installeret varmeflade for at undgå frost i aggregatet.

Dermed ikke sagt at ekstra isolering ikke vil påvirke udnyttelsesgraden i positiv retning, men det er ikke påkrævet. Og her snakker vi naturligvis om aggregater lavet til loftrum.

Men en tilbagemelding fra trådstarter om hvilken model der er tale om, vil kunne give os mulighed for at rådgive bedre.

Hvis anlægget er installeret og indreguleret af en montør (og ikke af dig selv), vil jeg umiddelbart anbefale at tilkalde om muligt samme montør, da det er en væsentlig ændring at flytte aggregatet til loftet og kan få betydning for virkningsgrad og tryktab. Hvis aggregatet er af ældre dato, kan det muligvis betale sig at købe et nyt med højere genvindingsgrad.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis