Ny stikkontakt under kontakt

Hej.

Kan det lade sig gøre at udvide en eksiterende installation således at der monteres en ny stikkontakt under en eksisterende kontakt til lampeudtag uden at ødelægge væg/tapet/etc. Se nedenstående "før/efter"-billede.

Hvor meget kan man evt. forberede selv, hvad skal elektrikeren lave og hvad koster det?

/monza

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prisen vil afhænge meget af, om der er både fase og nul i den eksisterende afbryder.


Vi prøver igen, i morgen --

Du kan skifte afbryderen ud med et 1 moduls stikkontakt uden afbryder hvis du har andre muligheder for at betjene lampen (afbryder på ledningen, smart home control, etc). Det kræver at der er fase og nul til afbryderen, eller at det kan trækkes fra lampested.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

For at svare hvad der kan lade sig gøre elektrisk skal der nok et billede af “indmaden” af dåsen til


Omkring montering, hvad består væggen så af? Mursten, gasbeton, gips? Vil give en ide om hvorlet det er at udvide antallet af dåser

Du skal med stor sandsynlighed have trukket en nul fra lampestedet og ned til afbryderen. Hvad det koster er svært at give et bud på. Det afhænger hvordan installationer er opbygget. Her tænker jeg på om ledningerne til afbryderen er et kabel eller installation i rør. Er det et kabel er det ikke sikkert, at der er overskyende ledere. Så begynd med at skrue afbryderen ud af væggen og se, hvad der skjuler sig indenunder. At skifte afbryderen ud med en stikkontakt uden afbryder er ikke det bedste råd, for du har så ikke en afbryder i den faste installation.


fase
Annonce

Som jeg skriver, så vil han skulle have en anden form for betjening. Installationsmæssigt kan jeg ikke få øje på hvad der skulle være i vejen for at sløjfe en tændledning til et lampeudtag (kan altid genetableres). Nye lampeudtag har så vidt jeg kan aflæse en terminal til fast fase. Den kan vel fint bruges til en lampe, eller overser jeg noget?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Lampeudtag har altid kunne fås med terminal til en fast fase. Du overser, at der med dit forslag, ikke er en afbryder i den faste installation. Det har intet med at kunne genetableres at gøre. Hvilken form for afbryder til lampen havde du forestillet dig. En 2 A afbryder placeret inde midt over spisebordet i en højde af 175 cm.?


fase

Tak til alle for input indtil videre.

At sløjfe den eksisterende kontakt er ikke et ønske.

Og jeg er klar over at indgrebet kræver at der laves et hul i væggen til den nye stikkontakt - jeg ville bare gerne undgå at skulle tapetsere og male udenom. Så i virkeligheden var spøgsmålet nok om det kunne lade sig gøre at montere en indmuringsdåse uden at efterlade grimme spor udenom.

Væggen er af gasbeton så den er ret nem at arbejde med.

Andre steder i huset består installationene af enkelt-ledere trukket i rør, så det regner jeg også med er tilfældet ved denne kontakt.

Men det springende punkt er så nok om der allerede er en nul-ledning bag den eksisterende kontakt. Er det nok med en nul-leder eller skal der også være jord i en nyetableret stikkontakt i dag?

Men jeg må nok hellere lige (som det også bliver forslået) kigge bag den eksisterende kontakt og se hvad der gemmer sig dér.

Må man gerne selv montere indmuringsdåsen og eventuelt også selv trække ledninger og så blot bede en elektrikker om at sætte det hele sammen?

/monza

Jeg har godt læst du mener det er en dårlig ide med ikke at have en afbryder i en fast installation, men du glemmer at fortælle hvorfor det er det. Jeg er altid interesseret i at blive klogere på dette fag. Især hvis det er fagligt begrundet.

Jeg tror ikke jeg har forestillet mig så meget som dig, jeg kommer blot med løsninger ud fra de info jeg kan læse mig til. Jeg ved ikke om det er over et spisebord eller et sofabord? 

Jeg havde to muligheder i tankerne som kunne være en almindelig gennemgangsafbryder på ledningen eller en wifi pære.

--------

monza:

Hvis der ikke er jord i installationen i forvejen må man gerne udvide med få stikkontakter uden jord.

Du kan kontakte din installatør og spørge om han vil være med til at du laver forberedelserne til installationen.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også