Ny stikkontakt under kontakt

Hej.

Kan det lade sig gøre at udvide en eksiterende installation således at der monteres en ny stikkontakt under en eksisterende kontakt til lampeudtag uden at ødelægge væg/tapet/etc. Se nedenstående "før/efter"-billede.

Hvor meget kan man evt. forberede selv, hvad skal elektrikeren lave og hvad koster det?

/monza

Hej. Kan det lade sig gøre at udvide en... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Monza mit første indlæg om installationsformen indmuret kabel kontra ledninger i rør, drejede sig om, hvorvidt det overhovedet kunne lade sig gøre at udvide installationen. Lad os komme tilbage til dit spørgsmål. Du har nu oplyst at væggen består af gasbeton, som er nemt at hugge i og at installationen er ledninger i rør. Godt så er det muligt at hugge en dåse ind under afbryderdåsen. Du begynder med at skære tapeten op, og løsne og folde den til side, så du kan komme til at fjerne gasbetonen. Så kan du komme til at mure en stikkontaktdåse ind. Lav hullet en smule større bagud, så det er nemmere at få dåsen muret fast. Når det er gjort, folder du tapen tilbage og limer det fast. Du kan nok ikke undgå, at det bliver en smule synligt. Har du ikke en sjat maling til at male omkring afbryderne? Din elektriker tilgiver dig nok, at du selv har muret dåsen ind. Med hensynet til at trække ledninger selv, er det et indgreb i den faste installation, som du får elektrikeren til at gøre, når han alligevel kommer for at forbinde ledningerne. 

Christiannielsen dine mere eller mindre kreative forslag til alternative installationsformer kommer forhåbentlig af manglende kendskab til love og regler på el-området. Vi har før haft en diskussion om brugen af alternative materialer, fordi du syntes, at det, der skulle bruges, var for dyrt Når jeg i denne tråd har frarådet at fjerne afbryderen og erstatte den med en såkaldt grisetryne, er det fordi, der skal være en afbryder i den faste installation. Længere er den ikke. Du kan læse mere om installationsformer i Stærkstrømregulativets afsnit 6. Stærkstrømsregulativet er pr. 1 juli 2019 afløst af en Dansk Standard. Begge er digre værker og kan formentlig lånes på biblioteket og kræver den nødvendige baggrundsviden for at forstå, hvad der skrives om. Jeg har ikke undersøgt om det er muligt at låne værkerne på biblioteket. 


fase

Ja jeg er en amatør som altid kan lære mere. Så den faglige begrundelse er at der ifølge dansk standard skal være en afbryder i en fast installation til et lampested. Det er da til at forstå. Det er sådanne begrundelser man kan lære af. Hvis du oven i købet kan forklare hvorfor reglerne er sådan, bliver det først rigtig interessant. Men tak for den faglige begrundelse. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har ikke lavet reglerne og kan derfor heller forklare, hvorfor det er sådan. Men jeg synes, at det er en rimelig regel set ud fra et fagligt synspunkt.


fase

Hvis penge ikke er et problem så kunne du bruge wireless tryk og lampeudtag fra LK. Så er problemet med væggen løst. (går ud fra der ikke er korrespondance) Hvis nul ikke er tilstede skal der trækkes en ny. Hvis der kommer elektriker på så er det jo bare at følge hans anbefaling da han kan se installationen.

S. Fabrin skrev den 30-08-2019 08:30:13

Monza mit første indlæg om installationsformen indmuret kabel kontra ledninger i rør, drejede sig om, hvorvidt det overhovedet kunne lade sig gøre at udvide installationen. Lad os komme tilbage til dit spørgsmål. Du har nu oplyst at væggen består af gasbeton, som er nemt at hugge i og at installationen er ledninger i rør. Godt så er det muligt at hugge en dåse ind under afbryderdåsen. Du begynder med at skære tapeten op, og løsne og folde den til side, så du kan komme til at fjerne gasbetonen. Så kan du komme til at mure en stikkontaktdåse ind. Lav hullet en smule større bagud, så det er nemmere at få dåsen muret fast. Når det er gjort, folder du tapen tilbage og limer det fast. Du kan nok ikke undgå, at det bliver en smule synligt. Har du ikke en sjat maling til at male omkring afbryderne? Din elektriker tilgiver dig nok, at du selv har muret dåsen ind. Med hensynet til at trække ledninger selv, er det et indgreb i den faste installation, som du får elektrikeren til at gøre, når han alligevel kommer for at forbinde ledningerne. 

Christiannielsen dine mere eller mindre kreative forslag til alternative installationsformer kommer forhåbentlig af manglende kendskab til love og regler på el-området. Vi har før haft en diskussion om brugen af alternative materialer, fordi du syntes, at det, der skulle bruges, var for dyrt Når jeg i denne tråd har frarådet at fjerne afbryderen og erstatte den med en såkaldt grisetryne, er det fordi, der skal være en afbryder i den faste installation. Længere er den ikke. Du kan læse mere om installationsformer i Stærkstrømregulativets afsnit 6. Stærkstrømsregulativet er pr. 1 juli 2019 afløst af en Dansk Standard. Begge er digre værker og kan formentlig lånes på biblioteket og kræver den nødvendige baggrundsviden for at forstå, hvad der skrives om. Jeg har ikke undersøgt om det er muligt at låne værkerne på biblioteket. 


I disse tider er Philips Hue og lignende jo meget populært. Der kan det være rigtig træls hvis en lampe bliver afbrudt ved et tilfælde, og derfor virker hverken fjernbetjening, app eller smarthome. Vil det sige at man ikke må blænde en afbryder af med eks. en blændplade, for at undgå at dette sker? Jeg har endnu ikke noget smart belysning, men jeg havde egentlig spekuleret på om man ville kunne undgå at få slukket på afbryderen ved et uheld. 

Undskyld for lidt off-topic i øvrigt 

 

Annonce

Endnu en gang tak til alle for input. Nu har jeg så kigget bag den eksisterende kontakt. Se billede:

Kontakten anvendes i dag til en loftslampe i en gang og er i korrespondance med to andre kontakter. LK-wireless er langt over budgettet blot for at få en ekstra stikkontakt.

Jeg er ikke i nærheden af at være interesseret i at skulle bruge en telefon til at betjene lyset, så alle "smart"-løsninger er no-go herfra. (Kald mig bare gammeldags :-D).

Som det kan ses gemmer der sig alt muligt bag kontakten. Noget af det anvendes måske også til de kontakter og stikkontant der sidder lige på den anden side af væggen? Og hvad laver de to løse ender? Det ser lidt mærkeligt ud i mine (amatør-)øjne.

Nærmer vi os noget hvor der kan gives et nogenlunde kvalificeret bud på om mit lille projekt overhovedet kan lade sig gøre og hvad et elektriker/installatør-besøg vil kunne løbe op i?

Er ikke elektriker, men hvis du siger der sidder en stikkontakt på den anden side af væggen, burde det være nemt for en elektriker og hente nul fra den kontakt, så er det bare og mure en ny dåse ind - men elektriker vil nok som minimum fakturere for en times arbejde - køretid frem og tilbage osv 😉

Det ser ud som om du har det meste:

GrønGul: Jord/beskyttelsesleder

Lyseblå: null

Samt et par andre farver som nok er fase eller i brug til loftslampen. Hvis du ikke selv er fortrolig med at måle det ud, så få en installatør ud.

Kommer der i øvrigt ledninger nedefra? Hvis ikke kan du selv hugge ud til en indmuringsdåse. Skån tapetet som Fabrin sagde - du kan overveje en finecutter til at skære ud sådan at det bliver lige og ikke sviner alt for meget

Det ser ud til, at der er de ledninger, der er brug for, så hug bare en dåse ind. Jeg glemte i min anvisning at sige, at tapetet selvfølgelig skal skæres op i midten af det kommende hul.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også